is een inductiekookplaat slecht voor je gezondheid?

je hoort en leest steeds meer verhalen dat de inductie gevaarlijk is dit i.v.m. bestralingen etc. Wie weet in hoeverre dit klopt? Dit verhaal kende ik al wel over de magnetron maar nu ook over de inductie?
Moet ik nu naar de winkel rennen voor een gasfornuis of is het nog niet zo erg ;)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
waar heb je dit gelezen? welk type straling gaat het om?
Cryofiel
9 jaar geleden
Inductie heeft niets, echt he-le-maal NIETS, met bestraling te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. Inductie heeft te maken met magnetisme. Dus als je de inductieplaat aanzet en je legt er iets op dat magnetisch is zal dat object warm worden.
Magnetrons werken heel anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies magnetisme ik lees zelfs dat je al je vitine verloren gaan en kankerverwekkend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vitine moet zijn vitamine
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Magnetisme is helemaal niet gevaarlijk, waarom denk je dat? Magnetisme is geen straling maar een aantrekkingskracht en komt al sinds het ontstaan van de aarde voor. Als het gevaarlijk was was iedereen al dood geweest. Dat je vitaminen verloren gaan komt doordat je je eten te lang kookt en het water afgiet en kankerverwekkend is het als je je eten laat aanbranden en dan alle zwarte stukken ook opeet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is inderdaad super magnetisme; het is wel slecht voor je eventuele pacemaker, smartfhpone en je bankpassen etc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar je hoort er ook pannen op te zetten ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Kim, waar hoor en lees je dit allemaal?
Lang geleden konden meisjes zwanger raken van zoenen en toen de eerste treinen door het landschap gingen rijden werd de mensen wijsgemaakt dat de koeien voortaan geen melk meer zouden geven.
De kippen raakten van de leg, dus doe dat ding snel weg.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Kim88, je schrijft "ik lees dat ...". Je schrijft niet waar je dat leest. Als "ik lees dat ..." een goede redenatie is, kan ik enkele aanvullingen geven:
-- Ik lees dat de aarde plat is.
-- Ik lees dat de Yeti echt bestaat.
-- Ik lees dat radioactiviteit goed is voor de mens.
-- Ik lees dat tomaten kankerverwekkend zijn. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Zou je ons kunnen laten weten of "ik lees dat ..." een goed "argument" is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, :::)) Ik lees ook dat het eten van sla kankerverwekkend is. Men vergat erbij te schrijven dat men dat minstens een jaar lang 50kilo per dag moest eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Kim, je bent in ieder geval al verder dan veel andere lezers. Je neemt niet alles voor zoete koek aan wat er geschreven wordt, maar je gaat informatie inwinnen en zelf nadenken.Bij zulke artikelen is het niet zo belangrijk wat er staat, maar wat men weglaat.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat klopt, JoanDArc! We doen hier inderdaad lekker makkelijk heel negatief over zoveel domheid. Maar het zou pas dom zijn om zulk gedachtengoed klakkeloos over te nemen, en dat doet vraagsteller juist NIET. Dus vraagsteller is feitelijk heel goed bezig door eerst te controleren en dan pas te geloven! Goed opgemerkt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gasfornuis geeft ook infrarode elektromagnetische straling af. Eet je koude voedsel maar binnen, want ook de zon geeft vele vormen van straling, waaronder de echt gevaarlijke gammastraling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De stralingsvormen die onze apparatuur binnenshuis gebruikt ligt aan de laag-energetische kant van het em-spectrum. Helemaal aan de andere kant dan de ioniserende stralings zoals gamma- en X-straling waarvan men alleen weet dat er schadelijke effecten optreden bij hoge dosissen en men niet weet wat de effecten zijn bij lage dosissen (men twijfelt tussen: even schadelijk, geen effect of net een positief effect). Maar als je deze straling echt wilt ontlopen: stap dan nooit in een ziekenhuis binnen, stap dan nooit meer op een vliegtuig en laat dag en nacht je ramen en deuren openstaan zodat zich geen radioactief radon in je woonkamer kan ophopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De stralingsvormen die onze apparatuur binnenshuis gebruikt ligt aan de laag-energetische kant van het em-spectrum. Helemaal aan de andere kant dan de ioniserende stralings zoals gamma- en X-straling waarvan men alleen weet dat er schadelijke effecten optreden bij hoge dosissen en men niet weet wat de effecten zijn bij lage dosissen (men twijfelt tussen: even schadelijk, geen effect of net een positief effect). Maar als je deze straling echt wilt ontlopen: stap dan nooit in een ziekenhuis binnen, stap dan nooit meer op een vliegtuig en laat dag en nacht je ramen en deuren openstaan zodat zich geen radioactief radon in je woonkamer kan ophopen. En uiteraard blijf je uit de buurt van camera's en ventilatoren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Daki, dan moet je ook rekening houden met de bouwmaterialen van je huis. Sommige daarvan geven (veel) meer ioniserende stralingen af dan andere. Ook moet je rekening houden met je woonplaats. Als ik me goed herinner zijn Nederlandse zandgronden relatief stralingsarm. In de Belgische Ardennen krijg je per jaar net zoveel natuurlijke ioniserende straling te verwerken als de gemiddelde Nederlander direct na de explosie van Tsjernobyl. Andere plekken zijn nog stukken erger. Tot slot moet je vergeten dat je je dan zorgen maakt over de kleinste van alle gevaren, en dat je totaal voorbijgaat aan reële, vele male grotere gevaren op andere vlakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. En hetzelfde wilde ik even duidelijk maken door te overdrijven. Er is maar een correcte manier om met ioniserende straling om te gaan en dat is het ALARA-principe toepassen. Verder moet je nergens in overdrijven.

Antwoorden (2)

Net zoals elk elektrisch apparaat geeft ook de inductiekookplaat straling af maar deze is net zoals bij de magnetron, tv, computerscherm etc. te verwaarlozen, dus niet schadelijk voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De "straling" van een magnetron, tv of computerscherm en een inductiekookplaat zijn van geheel andere orde.
Cryofiel
9 jaar geleden
Meestal gaat het om velden, niet om straling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou er maar een ouderwetse Geigerteller bij, moet je eens kijken hoeveel de naald uitslaat., zelfs bij een gewone lamp. Ook de zon geeft straling (anders hadden we geen licht) en bij overmaat schadelijk, dit is ook van toepassing op elektrische apparaten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Een lamp die ioniserende straling produceert? Of bedoel je dat die geigerteller ook uitslaat als de lamp uit staat, omdat hij de natuurlijke radioactiviteit meet die wordt uitgezonden door de materialen waarvan de lamp is gemaakt?
Een inductiekookplaat werkt met magnetisme. Magnetisme is overal om ons heen en de wereld zou niet werken zonder deze natuurlijke kracht.

Mensen vertellen graag horrorverhalen over 'nieuwe' technologie, en hoewel inductie zeker niet nieuw is (uitgevonden in 1880) is het koken op inductie pas recent populair geworden. Het is niet voor iedereen duidelijk hoe inductie werkt, en dat is een goede voedingsbodem voor horrorverhalen.

Inductie is niet gevaarlijk en inductiekoken is juist een zeer veilige, efficiente manier van koken.

Als je wilt weten hoe inductiekoken werkt kijk dan eens bij de website die ik als bron opgeef.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies. Vooral dat stukje over onwetendheid: oh, het wordt warm zonder dat de plaat zelf hitte afgeeft. Zal wel straling zijn, nu zal ik wel dood gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, vragenstelster twijfelde al aan hetgeen zij las en hoorde.
Verstandig dat zij even langs kwam.