Wat dacht men 100 jaar geleden dat er in chocolade zat?

Ik heb dus ergens gelezen dat men dacht dat er vroeger (100 jaar geleden) iets in chocolade zat maar dit bleek niet zo te zijn ofzo... Vandaar dat ik jullie nu dus vraag: wat dacht men 100 jaar geleden dat er in chocolade zat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Chocolade bestaat al zolang en 100 jaar geleden smulde de mensen er van als ze het konden betalen
http://www.choco-paradijs.nl/chocolade/chocolade-geschiedenis.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Crea, de vraag is geen onzin. Chocolade zoals wij die nu kennen is weliswaar door mensen samengesteld, maar wel op basis van een in de natuur voorkomende plant: cacao (Theobroma cacao). Ik geef dan ook een plus voor de vraag vooral omdat er blijkbaar weinig kennis over deze heerlijke substantie bestaat. En voor de goede orde: ik houd er niet speciaal van (hoewel ik het lekker vind), maar dat kan zijn omdat ik een man ben. Veel vrouwen krijgen na het eten/ drinken van chocola/ demelk een duidelijk waarneembaar beter humeur. Dat is een andere vraag waard en die ga ik dan ook stellen, het is leuk om anderen ook eens iets te laten uitzoeken. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Onzin? We kunnen nog maar hele beperkte tijd bepalen waar iets uit bestaat. Ja chocola bestaat uit cacao, melk, suiker en andere producten waaruit we chocola ,maken. Maar waar bestaat dat dan weer uit? Aangezien cacao HET bestandsdeel is in chocola welke chocola kenmerkt kan je de vraag dus verleggen naar: Wat zit er in cacao? http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/rauwe-chocolade-hoe-gezond-is-dat "Denk aan antioxidanten, diverse mineralen zoals magnesium, ijzer, zink en chroom maar ook aan omega 6-vetzuren en diverse vitamines. Daarnaast bevat rauwe cacao ook theobromine en cafeïne, twee stoffen met een stimulerende werking." Daarnaast zouden er theoretisch nog nieuwe stoffen kunnen ontstaan als je meerdere producten samenvoegt, zeker als je daarna nog verhit. Voor een bepaalde tijd wist men helemaal niet eens dat bepaalde ingrediënten weer bestonden uit andere stoffen. Uit het antwoord van WillemNeoChorio haal ik dat we dus rond 1900 al wat konden zeggen over samenstellingen. Maar in 1850 wist men niet precies wat in cacao zat en dus ook niet chocola.

Het beste antwoord

Honderd jaar geleden dus in 1915 was de chemische samenstelling van chocolade al behoorlijk goed bekend. Men wist dat er veel theobromine in voorkomt. Al in 1878 werd theobromine in cacao aangetoond.

Chocolade is afgeleid van een Mexicaans drankje, Chocolatl geheten, wat bittere drank betekent. Het wordt gemaakt op basis van cacao (Theobroma cacao) en bevat diverse bij de mens mild werkende alkaloiden zoals theobromine (bron 1). Voor de mens een zeer goed middel tegen hoest; beter dan het geregeld gebruikte codeine. Echter voor een aantal diersoorten zoals de hond en de kat is theobromine zwaar vergif, ze kunnen erdoor overlijden. Oorzaak hiervan is hun onvermogen om theobromine snel (genoeg) af te breken. Theobromine is evenals veel andere alkaloiden erg bitter, vandaar dat aan chocolade veel suiker wordt toegevoegd. Het toont verwantschap met cafeine in die zin dat het je extra wakker en alert maakt; dus kan men er ook slapeloos van worden (bron 2). Bron 3 geeft (naar mijn mening niet erg objectieve maar wellicht waardevolle) informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is echt een perfect antwoord! :) Je hebt zelfs een andere vraag van mij opgelost (die niet gepost staat op goeievraag.nl). Deze vraag luidde: Waarom is chocola giftig voor bijv honden? Ook deze vraag staat goed in dit antwoord uitgelegd. Super bedankt! :)