Waarom zout toevoegen aan het kookwater van sperciebonen?

Mijn leven lang *zoete* sperciebonen gegeten, heerlijk, totdat ik ergens *zoute* boontjes kreeg. Wat een deceptie, bah!
Op mijn vraag aan de gastvrouw waarom zij er zout in deed, kreeg ik als antwoord dat ze het zo geleerd had van haar moeder... Ja dat kan, maar het zegt niets, alleen maar dat je met zout de eigen smaak van de groente verandert... smaken verschillen ... ik vind het vies.

Wat is de reden dat er perse zout bij zou moeten?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor alle reacties en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zout versterkt smaken. Daarom wordt het vaak toegevoegd.
Ik doe meestal ook een snufje in het kookwater.
Amadea
9 jaar geleden
Ik begrijp de mensen juist niet die suiker toevoegen aan eten dat van zichzelf al lekker is. Worteltjes, aardbeien, en kennelijk dus ook sperziebonen. Zónde van de smaak!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je met "zoete" boontjes,boontjes met toegevoegde suiker of juist met niks?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Moolkeesje : ik bedoel dat ik boontjes, spercieboontjes, in kokend water "al dente" [dus niet plat gekookt] bereid en daarna zonder zout/sausje/suiker, dus "puur natuur", eet. (Begrijp trouwens ook niet de lust van mensen om overal een "sausje" overheen te gieten...) Niet te lang koken, zonder zout : klaar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad @Amadea, ook de mensen die suiker toevoegen, zouden een halfjaar alles zonder suiker moeten eten, dan leren ze weer natuurlijke suikers waarderen! Denk ik :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lima Whiskey : wat je zegt is waar, het versterkt de smaak, echter niet alles heeft een smaakversterker nodig, zout of anderszins [vind ik]. Doodzonde van de lekkere "eigen smaak".
Al moet ik toegeven dat ik ooit ca. een maand lang zoutarm gegeten heb, je gekookte eitje zonder zout is heel erg 'niet-lekker' in het begin, na een week "proef" je het ei en dat is verbazend! ;-)) Trouwens ik eet al jaren bloemkool zonder sausje, tenzij iemand anders kookt (!) ik vind het heerlijk, maar voor de lijn, dus zo uit het kooknat, maar ook zonder zout maar mèt nootmuskaat natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na eind vorig jaar een paar weekjes in het ZKH gelogeerd te hebben, werd mij afgeraden zout te blijven gebruiken.
Na en paar weken begon ik het zoutloze juist veel smaakvoller te vinden, alleen blijf ik sinds die tijd maar verlangen naar een zoute haring...
Woensdag j.l. bij de cardioloog geweest en ik maag weer een zoute!! Weliswaar 1x per 2 manden,maar toch....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn! deze is ook niet zoutloos of zoutarm te krijgen, natuurlijk.
Mag je wel andere vis met een zoutloos diëet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. een lekkerbekje zonder toevoegingen, brengt mijn dame elke week mee.
Is ook erg lekker. na verloop van tijd ga je dingen, die je eerst niet te pruimen vond, steeds meer waarderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk raar en doodzonde dat "men" zoveel zout/smaakversterkers gebruikt, althans bij voedsel dat een duidelijke eigen smaak heeft. Zou je bij kleine kinderen niet aan moeten toegeven: geen suiker en geen zout extra.

Het beste antwoord

Zout werkt als een smaakversterker. Een beetje zout maakt de sperZiebonen lekkerder. Te veel zout maakt ze vies. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van smaak en gewenning. Als je gewend bent aan zoutloos eten, is een beetje zout al snel te veel.
Overigens wordt aan zoet gebak (koekjes, e.d.) ook zout toegevoegd, puur als smaakversterker.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet niet zoutloos of zoutarm! Smaken verschillen en ik vind de spercieboon [ik weet het @bamibal, hoe oud ben jij? ik heb 't met een c leren schrijven].
Ik eet zeker niet zoutloos, zou heel goed voor me zijn, ik eet zelfs teveel zout...
Maar dat neemt niet weg dat ik het niet als smaakversterker nodig heb, het versterkt namelijk niet de smaak, het verandert de smaak! Ja, inderdaad aan zoete waren, zoals ook de pannenkoek, wordt een snufje zout toegevoegd, anders is het flauw van smaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/sperzieboon-spercieboon Maar zéker geen spercibonen. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze bonen heetten voor WOII prinsessenbonen.
Door de Duitsers [bezetters] werd dit woord verboden. Daarna moest het spercieboon heten. Na de oorlog werden beide namen gebruikt. Vooral oudere mensen, toen, bleven prinsessenbonen zeggen, nieuwe generaties leerden spercieboon met een C en nu is het kennelijk beter met een Z ;-)) amen of het zij zo...

Andere antwoorden (2)

Er zijn honderden recepten om spercibonen te bereiden, pikant,met suiker en kruiden, gekookt in water met wat zout en gesmoord in boter, met een uitje, met knoflook, sambal goreng boontjes enz. enz.
Zo heeft iedereen een bepaalde voorkeur hoe hij/zij spercibonen graag eet.
Dat jij je leven lang spercibonen met suiker gegeten hebt, is jammer wat jou smaakgrens betreft. Maar dan moet je niet zeggen dat boontjes die je op een etentje wat aangeboden wordt met zout gekookt niet eetbaar zouden zijn, terwijl het zeer gangbaar is dat spercibonen gekookt worden in water met wat zout toegevoegd voor meer smaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zout verhoogt het kookpunt, zodat je op een hogere temperatuur kunt koken. Net als met een snelkookpan (waar de temperatuur wordt verhoogd door een andere luchtdruk) is het eten dan iets sneller klaar.