Waarom zout toevoegen aan het kookwater van sperciebonen?

Mijn leven lang *zoete* sperciebonen gegeten, heerlijk, totdat ik ergens *zoute* boontjes kreeg. Wat een deceptie, bah!
Op mijn vraag aan de gastvrouw waarom zij er zout in deed, kreeg ik als antwoord dat ze het zo geleerd had van haar moeder... Ja dat kan, maar het zegt niets, alleen maar dat je met zout de eigen smaak van de groente verandert... smaken verschillen ... ik vind het vies.

Wat is de reden dat er perse zout bij zou moeten?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor alle reacties en antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zout werkt als een smaakversterker. Een beetje zout maakt de sperZiebonen lekkerder. Te veel zout maakt ze vies. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van smaak en gewenning. Als je gewend bent aan zoutloos eten, is een beetje zout al snel te veel. Overigens wordt aan zoet gebak (koekjes, e.d.) ook zout toegevoegd, puur als smaakversterker.

Er zijn honderden recepten om spercibonen te bereiden, pikant,met suiker en kruiden, gekookt in water met wat zout en gesmoord in boter, met een uitje, met knoflook, sambal goreng boontjes enz. enz. Zo heeft iedereen een bepaalde voorkeur hoe hij/zij spercibonen graag eet. Dat jij je leven lang spercibonen met suiker gegeten hebt, is jammer wat jou smaakgrens betreft. Maar dan moet je niet zeggen dat boontjes die je op een etentje wat aangeboden wordt met zout gekookt niet eetbaar zouden zijn, terwijl het zeer gangbaar is dat spercibonen gekookt worden in water met wat zout toegevoegd voor meer smaak.

Zout verhoogt het kookpunt, zodat je op een hogere temperatuur kunt koken. Net als met een snelkookpan (waar de temperatuur wordt verhoogd door een andere luchtdruk) is het eten dan iets sneller klaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100