Werkt valeriaan nog als ik dextro eet?

Heb komende twee weken eindexamens. Ik slik valeriaan en ik vroeg me af of het erg is om dan dextro te eten. Valeriaan werkt namelijk kalmerend, maar dextro werkt juist andersom. Is het goed om dextro te eten voor het leren (om je te concentreren)? Werkt dextro ook bij de toetsen zelf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Valeriaan is sufmakend en zou ik zodoende absoluut afraden om te gebruiken rond je tentamenperiode. Voor minder stress zou ik gaan voor Rhodiola. Dit is een kruid dat zowel je stress áls je eventuele vermoeidheid wegneemt, zonder sufmakend effect. Voor Rhodiola zal je waarschijnlijk naar een servicedrogist moeten (DA, DIO, etc.) of een vitaminewinkel, want Kruidvat heeft deze capsules waarschijnlijk niet.

Om je beter te concentreren kan je Rhodiola heel goed combineren met omega 3-vetzuur (vette vis, noten, chiazaad, visoliecapsules bij de drogist).

Dextro geeft snel een insulinepiek wat je heel kort even een energieboost geeft, max. een uur. Daarna kan je juist weer vermoeider/lomer zijn dan daarvoor. Mijn advies is dan ook om niet te veel dextro te nemen, al kan het vlak voor je tentamen wel even een boost geven. Dextro kan je combineren met gebruik van Rhodiola en visolie(capsules). De combi met valeriaan weet ik niet zeker, denk het wel, maar het gebruik van valeriaan zou ik dus voor jou afraden.

Toegevoegd na 29 minuten:
Veel mensen nemen wanneer dextro is uitgewerkt weer een nieuw tablet. Dit is echt heel ongezond omdat dan extra insulinepieken en -dalen worden gecreëerd. Dit kan diabetes in de hand werken en is ook bedrieglijk voor je afvallen/op gewicht blijven, als je daar mee bezig bent. Dextro zeer terughoudend gebruiken, blijft dus mijn advies.

Een ander product dat je snel 'op het moment zelf' een boost geeft zijn energy tabletten, eveneens te koop bij vitaminewinkels (ik heb er geen aandelen in hoor ;). In deze tabletten zitten dezelfde oppeppende stoffen als in Redbull (cafeïne, guarana, gingseng, taurine, etc.), maar dan in een veel hogere concentratie en je hoeft niet dat zoete en ongezonde Redbull-drankje te drinken ;). Ook die energietabletten kunnen gecombineerd worden met Rhodiola en visolie(capsules). Succes met je examens!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen de pure wortel maakt suf makend, de extracten niet. Ik slik al meer dan een jaar valeriaan en ik stuiter de godganse dag door xD