Waarom zwelt een zakje groente op?

Ik heb afgelopen zondag in de supermarkt voorgesneden aardappeltjes gekocht (lag in het koelvak). De houdbaarheidsdatum is tot vandaag 16 maart. Nu wilde ik deze eten, maar het zakje staat helemaal bol alsof deze is opgezolen.

Wat is dit? En hoe kan dit? Is het eten dan nog te vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf hoe je de verpakking gekocht hebt. Als dit (bijna) luchtdicht is, dan is het niet goed. Als er al lucht in zat, dan zal dit inderdaad steeds meer worden. Aardappels gaan toch niet zo snel rotten, die kun je doorgaans nog wel eten. Maar soms gaat de smaak wel achteruit, gewoon proberen, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is je product dan aan het ontbinden. Bacterien zijn dan de enzymen van je aardappels aan het afbreken, hierbij ontstaan afvalgassen die je zakje doen opbollen.
Maar aangezien het voorgesneden aardappeltjes zijn kan het ook iets fabrieksmatig zijn geweest. fabrikanten willen nog wel eens rare stoffen toevoegen om hun product langer houdbaar te houden.

Hoe dan ook, terug naar de winkel ermee en een nieuwe halen, dan zit je sowieso goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De groente gaat gisten,en er vormen zich gassen die gaan uitzetten.
Op den duur zal het zakje openspringen.
Weggooien dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen hun adem niet lang genoeg inhouden. ha-ha.

Ik weet alleen dat het niet meer te vertrouwen is, over het algemeen ruikt de groente ook een beetje raar nadat het zakje opgezwollen is. En het is dan ook nat..

Ik zou het niet meer eten, als ik jou was!