Is koffie nog goed als het pak lek is?

normaal is een pak koffie hard.
ik heb gister een paar pakken gekocht ik zag net dat er 1 pak niet vacuüm dicht zit. dus het pak is zacht zeg maar.
maar verder zit het wel goed dicht.

13 jaar geleden
in: Dranken
19.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de geur al die vrijkomt bij het openen van een pak koffie zegt al of het vers is.. heerlijk!

Het beste antwoord

Koffie is geen product dat bederft. Maar als de houdbaarheidstermijn al lange tijd is verstreken, of een pak koffie al enige tijd open is, dan zijn de meeste aroma’s
uit de koffie verdwenen en kan men geen lekker kopje koffie meer zetten. De koffie smaakt dan muf. De geur en het aroma van koffie verminderen in de loop van de tijd. Hoe snel dit gebeurt, is afhankelijk van de wijze waarop de koffie verpakt en bewaard wordt. De aromagassen in de koffieboon zijn oplosbaar in water en verdwijnen bij blootstelling aan de open lucht.
Elke koffiesoort heeft zijn eigen bewaartermijn. Het is namelijk afhankelijk van de melange die de koffieleverancier samenstelt. Vacuüm verpakte, gemalen koffie is 6-9 maanden houdbaar. Niet vacuüm verpakte bonen 2-3 maanden, maar eenmaal opengemaakte koffie moet binnen twee weken zijn verwerkt en gedurende die tijd in een goed afgesloten bus bewaard worden.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zult er niet ziek van worden, maar de smaak zal wel minder lekker zijn. Als ik jou was zou ik het pak gewoon terugbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het langer dan pakweg 1 week lek is, zal de geur en de smaak verminderd zijn. Dat gaat vrij snel bij koffie.
Je kunt de winkelier bellen en vragen of je het uit zult testen, of terugbrengen. (als dat nog kan. Hij kan ook denken dat je het lek zelf veroorzaakt hebt en niet iedereen is even klantvriendelijk)
Ik zou er voor kiezen het even uit te testen. Makkelijk voor beide partijen. Misschien is er niets aan de hand, dan bespaart dat jou een terugkeer en hem/haar een pak koffie wat niet terug in de handel kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er geen verstand van maar bij de kassa werd mijn zachte pak koffie ,door de cassiere zonder dat ik er om vroeg vervangen door een nieuwe
Bronnen: