Ik eet per dag gemiddeld een pak yoghurt. Is dit ongezond?

Ik doe er geen suiker of iets anders bij, maar ik kom liever ook niet bij. Weet iemand misschien hoe dit zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Yoghurt past in een gezond voedingspatroon en is daarom opgenomen in de Schijf van Vijf. Net als melk levert yoghurt veel goede voedingsstoffen. Het levert ook verzadigd vet. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Het advies is te kiezen voor magere yoghurt, hier zit minder vet in. in 1000 gram yoghurt zit ongeveer 750 kcal en 50 g vet. Dit is bij volle yoghurt zo. Je mag ongeveer 2000 kcal per dag hebben en tussen de 45 tot 90 gram vet per dag. Dit verschilt bij elk persoon een beetje. Je zit dus wel een beetje op het randje bij het aantal vet per dag. Studies hebben bewezen dat teveel calcium, waar yoghurt vol mee zit, de kans op nierstenen, prostaatkanker en kalkafzetting in bloed vezels verhoogt. Te veel vitamine A kan je botten verzwakken en het eten van te veel zuivel kan de risico op eierstokkanker verhogen. Een pak yoghurt per dag eten is dus niet gezond.

Ik zou niet weten waarom. Als je het lekker vind, en je eet daarnaast een gevarieerd dieet, dan is daar niets mis mee. Niet dat er in yoghurt geen gezonde stoffen zitten, maar het is geen volledige schijf van vijf natuurlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100