Is Saksische leverworst verhit tijdens productie?

De smeerworst variant, is deze verhit bij productie. In verband met het Aujeszky virus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het ook niet over mensen, maar honden. Mijn hond heeft er een kleine hoeveelheid van gegeten, toen iemand iets op de grond liet vallen, maar dat had ik ook kunnen melden. Volgens mij heeft het virus wel degelijk te maken met leverworst, want er zit, voor zover ik weet, varkensvlees in verwerkt en varkens kunnen het Aujeszky virus dragen.

Het beste antwoord

Saksische leverworst wordt gegaard (gekookt, boven 100 °C), tijdens productie:
Varkenslever waaruit zorgvuldig de galgangen zijn verwijderd om een bitter smaak te voorkomen vormen de belangrijkste smaakmaker. De lever wordt aangevuld met mager varkenskopvlees, zacht spek en verse bouillon. De smaak komt naast de lever van een zorgvuldig samengestelde mix van kruiden waaraan onder andere gember, majoraan en vanillepoeder is toegevoegd. Alle grondstoffen worden heet fijn gecutterd, bijna tot een pasta en vervolgens in witvellen of kunstdarmen (foto) gestopt. Sommige slagers maken ook varianten met bieslook en truffel. Deze topsmaakmakers worden na het cutteren toegevoegd zodat je ze goed blijft zien. Na het garen en afkoelen maak je kennis met een zachte, bijna zalvige, smeerleverworst met een rijke smaak.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het juiste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ja leverworst wordt verhit tijdens de bereiding.

De worsten worden 12 uur doorgekleurd in koeling (2-4°C)
Daarna afgegaard in kookketel op 78°C tot minimale kern van 72°C.
Dan tien minuten gekoeld in koud stromend water, daarna direct koud (25°C) afgerookt tot goudgele kleur.

Na doorkoeling eventueel gevacumeerd en twee minuten nagepasteuriseerd op 95°C.