Hoe maak ik stamppot Hutspot?

Ik wil graag op de 'makkelijke' manier stamppot Peen en Ui maken. Dus met zo'n zak voorgesneden wortelen en uien, en aardappelpuree uit een zakje.

Ik weet nog dat mijn moeder vroeger altijd alles in blokjes en schijfjes sneed en dat dan bovenop de reeds kokende aardappelen deed en zo de boel nog een tijd liet garen.
Nu gaat dit natuurlijk niet werken met kunstmatige aardappelpuree.

Mijn vraag is nu, kan ik gewoon de kant-en-klare gesneden groente in water gaar koken en dat mengen met de aardappelpuree, of wordt het dan niet meer dan een gebonden soepje?

Toegevoegd na 2 uur:
Wow! Ik laat me normaal gesproken niet zo gauw van de wijs brengen, maar in dit geval ga ik het toch maar op de normale wijze maken, dus piepers jassen en dan maar flink stampen.
Dank voor jullie antwoorden en adviezen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je toch al gaat koken, doe er dan ook gewoon een paar aardappelen bij... Zoveel moeite is aardappelen schillen niet, dat is zo gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Widar, dank voor je antwoord, ik denk dat ik morgen inderdaad maar 'gewoon' ga koken. Maar ja, nachtdienst en gezond eten gaat vaak niet samen...Tenminste, niet als je zelf moet koken in mijn geval.
Ik dacht dat het makkelijk kon, maar gezien de vele antwoorden hier, wordt het toch maar gewoon bezorgpizza hahaha! Grapje!

Het beste antwoord

puree apart maken,
peen en ui koken en afgieten, en de boel mengen, maar veel lekkerder is toch n paar aardappels schillen en koken

Toegevoegd na 1 minuut:
en moeilijk is dat ook niet
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je de groente goed afgiet en de aardappelpuree aanmaakt met wat minder water/melk dan op het pakje staat kan dat best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja doe ik ook, iets minder water/melk erbij, een +je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook wel eens gedaan ja. Als je echt gebrand bent op gemak, is dit wel ok. Maar met gewoon gekookte aardappelen smaakt het toch beter.
Gewoon de aardappelen op het vuur zetten met de peen en uien, met een snufje kruidnagel, erbovenop.

Gaarkoken, stampen, klaar...

Toegevoegd na 1 minuut:
Met puree wordt het niks, namelijk, dan kun je beter iets anders maken.
13 jaar geleden
Ingrediënten voor 4 personen

500 gr. doorregen runderlappen of sucadelapjes
4 flinke uien
75 gr. boter
laurierblaadjes
zout
versgemalen peper
750 gr. aardappelen
750 gr. winterpeen

Voorbereiding
Snijd het vlees in dobbelstenen.
Pel 2 uien en snipper ze.
Verhit de boter in een
grote braadpan en bak het vlees op hoog vuur snel rondom bruin.
Bak de uien even mee.

Voeg een scheutje water, de laurierblaadjes, zout en peper toe en laat het geheel 2 uur op
laag vuur gaarstoven.

Bereidingswijze
Schil de aardappels en snijd ze in stukken.
Maak de wortels schoon en snijd de rest van de
uien in ringen.
Kook aardappelen, wortels en resterende uien in weinig water met zout in
circa 25 minuten gaar.
Giet de groenten af en stamp ze fijn.
Meng het stoofvlees en
een deel van de jus met de groenten tot een smeuige stamppot.

Serveertips
Breng op smaak met zout en peper en serveer de overgebleven jus apart bij de stamppot.

Eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in de winkels ook puree speciaal voor stampotten te verkrijgen. Deze is iets groffer dan de standaard qua structuur. Probeer het eens met een moot kabeljauw erdoor. Vergeet die niet te zouten want de vis is wat flauw. Fijn gehakte rode pepertjes en wat safraan (duur) erdoor. Wat olijfolie in een kommetje ernaast.
En voila: Spaanse hutspot a la minute
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet met puree uit een pakjes stampen, want dat is niet zo lekker. Ik zou de peen en uien samen koken met wat bouillon i.p.v. water en wat zout. Dit geeft net wat meer pit. Wanneer dit beetgaar is de puree aanroeren en kruiden met wat nootmuskaat, zout en peper. Als alles heet en klaar is, zou ik een ovenvaste vorm invetten, de wortelen/uien afgieten en op de bodem vande vorm leggen. Hier bovenop zou ik de puree uitstrijken en bestrooien met wat paneermeel en klontjes boter erop verdelen. Dan in de grilll er een lekker korstje op laten bruinen. Je kunt het nog wat opleuken door een restje of blikje goulash/ rundvlees over de wortel/uien laag te verdelen, dus onder de puree. Wel eerst even opwarmen voor je het toevoegt.
amc
13 jaar geleden
ik zou de peen en de uien apart kopen, en de uien fruiten, dat geeft veel meer smaak !
13 jaar geleden
Op de 'makkelijke' manier met aardappelpuree uit een zakje:

De peen en uien niet koken, maar in de wok gaar bakken, wordt een stuk smakelijker. (Dit vind ik ook al smakelijker in échte stamp.) Dan de puree aanlengen en het geheel door elkaar roeren met kruiden naar wens. Kerrie is bijvoorbeeld lekker in deze 'stamp'.

Overigens: het zal nooit zo lekker worden als met echte aardappelen, aardappelpureepoeder uit een zakje heeft gewoon niets te maken met échte stamp. Ook niet die speciale zakjes voor stamp.