is het erg om 1 dag 2600 calorieen binnen te krijgen?

Ik eet altijd gezond en niet te veel. Is het dan erg om 1 keer 2600 calorieen binnen te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je eet 'niet te veel' zeg je, wat eet je normaal aan kcal dan?
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, viri! Ik ben zo iemand. Ik zou echt niet weten hoeveel calorieën er in een bruine boterham met kaas zitten. Ik zou ook niet weten of een avondmaaltijd van 400 calorieën heel arm of juist heel rijk is. Eigenlijk heb ik geen idee wat een calorie is. Nou ja, theoretisch wel, maar ik heb er geen gevoel bij omdat ik me er nooit mee bezig houd. Aan de andere kant vraag ik me wel af wat oorzaak is en wat gevolg is. Heb ik geen gewichtsprobleem omdat ik me geen zorgen maak over calorieën, of maak ik me geen zorgen over calorieën omdat ik geen gewichtsprobleem heb?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 1.57 lang en weeg 64 kg, normaal eet ik 3 tot 4 kleine dingetjes op een dag, meestal 2 a 3 broodjes en een kommetje soep en veel thee (zonder suiker) ik drink daar wel 6 tot 7 koppen per dag van
Ritsuka
10 jaar geleden
3 boterhammen en een kom soep is alles wat je eet? Dat is wel heel erg weinig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms komt daar een roer wi van 3 a 4 eieren bij
Ritsuka
10 jaar geleden
Ook lekker, maar dan nog lijkt het mij een beetje weinig.
Hoe kom je bij die 2600 kcal trouwens? Ga je uit eten?
Ritsuka
10 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe oud ben je? Hoe vaak per dag denk je actief aan de hoeveelheid calorieën in je voedsel?

Het beste antwoord

Voor je gewicht is het in ieder geval geen probleem als het een enkele keer is.
Om 1 kilo aan te komen, moet je zo'n 6000-7000 kcalorieën meer binnenkrijgen dan je gebruikt.
Hoeveel calorieën je per dag gebruikt, is afhankelijk van je geslacht, leeftijd en of je een actieve of weinig actieve levensstijl hebt. Die dingen weet ik niet van jou, maar er even vanuitgaande dat je bijvoorbeeld 2100kcal gebruikt per dag, zou je dan nu 1x 500 kcalorieën teveel binnenkrijgen, dus dan zou je maar zo'n 75 gram aankomen. Dat is zo'n klein beetje dat dat helemaal niet uitmaakt, het is niet veel meer dan 0.1% van je totale lichaamsgewicht.
En stel dat je normaal 2500kcalorieën nodig hebt, dan zou het nog veel minder zijn. Zelfs bij de allerlaagste aanbeveling voor volwassenen (vrouwen van boven de 70 jaar met een weinig actieve levensstijl, 1600kcal) zou je maar zo'n 150 gram aankomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
duidelijk verwoord :)
tinus1969
10 jaar geleden
Overigens stata in het stukje van Fynnya een veelgemaakte denkfout. De hoeveelheid energie die je per dag gebruitk, is niet constant, maar hangt onder andere af van hoeveel je eet.
Als je 500 cal meer eet, kom je niet 75 gram aan, maar gaat je lichaam meer energie gebruiken. Zal je wat extra schildklierhormoon maken, waardoior je hele metabolisme wat sneller loopt. Als je minder eet/afvalt, gebeurt het omgekeerde.
Dit effect is verstoord als je koolhydraten eet; koolhydraten (via insuline) bevorderen vetopslag.

Andere antwoorden (3)

Nee, dat soort schommelingen kan je lichaam makkelijk aan.
10 jaar geleden
Ik eet elke dag 2500-2600 kcal en geen enkel probleem.
Ik weet niet wat je normale kcal behoefte is, maar als deze lager is, en je gaat er 1 dagje overheen. Dan gebeurt er helemaal niks.
Je lichaam kan dat zo compenseren, misschien zie je een kleine fluctuatie op de weegschaal, maar dit is tijdelijk.
Ritsuka
10 jaar geleden
Een gemiddelde vrouw heeft ongeveer 2000 caloriën nodig. maar heb je een actief leven, staand beroep, veel sporten etc. heb je meer calorieën nodig.
Zelf al heb je geen actief leven dan nog kan je lichaam gerust 2600 calorieën aan. Als het maar niet te vaak gebeurt want als je altijd meer calorieën binnenkrijgt als je nodig hebt zul je het op de weegschaal merken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigigens is te weinig calorieën erger als teveel. Ik krijg vaak maar 1300 calorieën binnen en als ik meer eet val ik juist af!
Ritsuka
10 jaar geleden
dat had ik ook toen ik kcal verhoogde, ik ging van 2200 naar 2500 of zo, en nu heb ik ineens riemen nodig, haha.