Is 48+ kaas ook nog jonge kaas?

Een vriendin van mij zei van wel, maar hij smaakte heel anders dan de kaas die wij hadden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

48+ kaas kan inderdaad jonge kaas zijn, het vetpercentage heeft niet direct te maken met het feit of het jonge of oude kaas is.

Als toevoeging op het eerdere antwoord, het gaat om het vetpercentage in de "droge stof" van de kaas. De smaak kan anders zijn vanwege het afwijkende vetpercentage.

De smaak kan ook anders zijn als het een ander soort kaas is (Maaslander, Gouda). Er zijn heel veel verschillende soorten kazen met elk hun eigen smaak. Een jonge 48+ kaas van Maaslander, smaakt echt anders dan een jonge 48+ Gouda kaas.

"In Nederland wordt het vetgehalte van kaas aangegeven met een percentage. 40+ kaas is dus vetter dan 30+ en 20+ kaas. Dit percentage drukt het vetgehalte in de zogenaamde droge stof uit. Dit is het totale gewicht van de kaas min het vocht. Dit vochtpercentage kan namelijk schommelen, omdat de kaas tijdens het bewaren vocht verliest. Volvette kaas is 60+, 50+, 48+ of 45+. Magere kaas mag niet meer dan 10% vet in de droge stof bevatten."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jahoor, kan ook jonge kaas zijn.

48+ heeft te maken met het vetgehalte in de kaas. Een ander vetgehalte geeft een andere smaak aan kaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke! Bedankt! Waarschijnlijk zat er bij m'n vriendin minder vet in...