Zijn wortels echt goed voor je ogen?

Ik hoor wel eens een grapje dat wortels goed zijn voor je ogen omdat er nooit een konijn is gezien met een bril op. Toch vraag ik me af, zijn wortels echt goed voor je ogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In wortels zit veel carnitine, dit is een stof die belangrijk is voor het goed functioneren van o.a. zenuwen, spieren en de ogen. Daarnaast heeft het een beschermde functie (het verminderd de kans op o.a. hart-vaatziekten en oog-aandoeningen) Carnitine zit niet alleen in wortels, ook in andere voedingsmiddelen, dus je hebt niet per se wortels nodig om je ogen gezond te houden maar om antwoord te geven op je vraag: ja wortels zijn goed voor je ogen!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is geen grapje.
Het is werkelijk waar!

In plaats van wortels kun je ook kiezen voor wortelsap.
Kant en klaar te koop in natuurwinkels zonder chemische toevoegingen. Lekker, gezond en ook lekker makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het antwoord op gezondheid.be
Wortelen produceren met een omweg vitamine A. Tekorten aan vitamine A kan nachtblindheid veroorzaken.Lees het nog maar even na.
Dus het is wel goed voor je ogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Overigens, ik ben nog nooit een konijn met bril tegen gekomen! :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat al te wachten op die reactie haha
Absoluut: ze bevatten veel betacaroteen, en dat wordt door het lichaam omgezet in vitamine A. Dankzij deze vitamine kunnen uw ogen zich beter aanpassen aan het donker. Meer nog: een langdurig gebrek aan vitamine A kan nachtblindheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wortelen doen hun heilzame werk via bètacaroteen, een oranje kleurstof waar de groente vol mee zit. Het lichaam zet deze stof om in vitamine A. En daar draait het om. De Faber: „Het netvlies heeft deze vitamine nodig om licht te kunnen omzetten in elektrische signalen aan de hersenen.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Door veel wortel te eten ga je steeds beter zien en heb je op den duur geen bril meer nodig. Heb je weleens een konijn met een bril gezien.Voila.