Ik heb ongeveer 15 minuten geleden beschimmelde nuttella gegeten wat nu?

Kwam pas toen ik het gegeten had erachter dat er iets op zit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
hoeveel heb je er van gegeten? proefde je niks raars?
als je weerstand aardig goed is zal het denk ik wel meevallen, mogelijk ben je wat misselijk, wat vooral komt door het idee dat je dit gegeten hebt

Antwoorden (3)

als het nog in je maag ziet, wat waarschijnlijk nu al niet meer zo is, kun je het uitspugen (vinger in de keel).

Als het al verder is, dan krijg je er waarschijnlijk diarrhee van. Dit komt door de gifstoffen die de schimmels uitscheiden en de darmwand irriteren. Een natuurlijke reactie om van de gifstoffen af te komen. Niets ernstigs. Waarschijnlijk zul je klachten ondervinden, mits er voldoende schimmel/gif aanwezig is tussen de 2 en 20 uur na inname. Goed nieuws: morgenvroeg is het weer over!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je zeker dat het schimmel is, en niet met een mes met boter in je nutella hebt gezeten? als het schimmel is, er zijn vele soorten, kan je er 9 van de 10 keer van uit gaan, dat zo,n beetje geen kwaad kan. Er zijn genoeg heerlijke schimmelkazen in de handel, maar welke schimmel op Nutella groeit weet ik niet. Wat ik ermee wil zeggen is dat schimmel niet per definitie gevaarlijk is. In het ergste geval word je misselijk en of raak je aan de diarree en ben je het zo weer kwijt. Waarschijnlijk gaat dat niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nu al een paar dagen geleden, dus het is er vast op de één of andere manier al uitgekomen. Mocht dit weer eens voorkomen dan zou je bij een flinke hap schimmel het beste ervoor kunnen zorgen dat je het zo spoedig mogelijk weer kwijt raakt. Dergelijk schimmel in voeding is zeer ongewenst.

Het kan giftige stoffen aanmaken (mycotoxines) en deze kunnen mogelijk zelfs in grotere aantallen zo giftig zijn dat ze kankerverwekkend worden. Nu zal dat bij één hap niet zo'n vaart lopen, maar je kunt dit het beste voorkomen.

Bij een volgende situatie; haal nooit het beetje schimmel eraf om het vervolgens gewoon weer verder te eten, maar gooi het hele product gelijk weg. De schimmel is waarschijnlijk al verder verspreid alleen is dat niet altijd al zichtbaar.

De enige uitzondering hierop is harde kaas omdat de schimmel op de harde korst groeit. Door de korst zo'n 1 cm dik te verwijderen zou je de kaas moeten kunnen eten zonder gevaar.