hoe kan het dat een ui zwart wordt als hij samen met een zieke mossel in de pan zit?

ik zat laatst met mijn vriendin mosselen te bakken en opeens werd de ui zwart dus dat betekend dat er een zieke mossel in de pan zit, maar hoe komt het nou dat de ui dan zwart wordt?

groetjes. Brainthinker

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je ui zwart wordt ligt dat niet aan een "zieke mossel" maar aan het feit dat je ui aan het aanbranden is. Ik ben al meer dan 40 jaar met voedsel allerhande bezig en de eerste "zieke mossel" die zorgt voor zwarte ui moet ik nog tegenkomen. Wel heb ik al vele leerjongens/-meisjes en commis gekend die de ui lieten aan- en verbranden en met de meest gekke verklaringen hadden waarom de ui zwart was geworden maar dit is een nieuwe. Moet toegeven 't is wel een goeie. :-D

Mosselen kunnen door het opnemen van giftige stoffen of algen die giftige verbindingen produceren, zelf óók zeer giftig worden. Hier hebben ze zelf tot op zekere hoogte geen last van, maar na consumptie kan de mossel schadelijk zijn - zelfs dodelijk. Dit uit zich vrij snel door de mosselen te koken met uien, deze worden dan zwart (door de giftige zwavelverbindingen), in dat geval moet men de gehele pan (inhoud dan) weggooien!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100