hoe kan het dat een ui zwart wordt als hij samen met een zieke mossel in de pan zit?

ik zat laatst met mijn vriendin mosselen te bakken en opeens werd de ui zwart dus dat betekend dat er een zieke mossel in de pan zit, maar hoe komt het nou dat de ui dan zwart wordt?

groetjes. Brainthinker

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huh, is dat zo? Nooit geweten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken wel het verhaal dat bij koken door de zwavel in de "zieke"mossel de ui zwart kleurt. Maar ik heb geen idee of het een broodje aap is. Ik heb al heel veel mosselen gezien,ook die niet goed meer waren, maar nog nooit zwarte uien gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ui bevat van nature al aardig veel zwavel, dus daar ligt het niet aan (vandaar dat het snijden van uien mensen aan het huilen zet: de zwavel komt in je ogen terecht, en door de chemische reactie ontstaat zwavelzuur)

Het beste antwoord

Als je ui zwart wordt ligt dat niet aan een "zieke mossel" maar aan het feit dat je ui aan het aanbranden is.
Ik ben al meer dan 40 jaar met voedsel allerhande bezig en de eerste "zieke mossel" die zorgt voor zwarte ui moet ik nog tegenkomen.
Wel heb ik al vele leerjongens/-meisjes en commis gekend die de ui lieten aan- en verbranden en met de meest gekke verklaringen hadden waarom de ui zwart was geworden maar dit is een nieuwe.
Moet toegeven 't is wel een goeie. :-D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roerend met je eens, WWDiver! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna onderaan het hele verhaal. http://www.koelewijnvis.nl/recepten/mosselen/mosselen_info.htm
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik moest zo lachen toen ik je antwoord las. Maar er zijn diverse sites die allemaal beweren dat het toch kan.
http://www.leerwiki.nl/Zijn_mosselen_gezond
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=koken&label=Mosselen
http://gezondannonu.nl/2013/09/mosselen/ Dus ik weet het niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja en omdat het op het internet staat is het waar zeker?
Ik blijf erbij een "zieke mossel" die uien laat zwart worden is een fabeltje of zoals ze in Nederland zeggen: Een broodje aap verhaal.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Haha dat zal je mij nooit horen zeggen. Alleen alles wat in de Prive en Weekend staat dat is waar ;-) Het verbaast mij omdat er een aantal websites tussen staan waarvan je toch wel mag verwachten dat ze weten waar ze het over hebben. Dan kan je nog maar 1 ding doen, TESTEN!!!! ;-) Wie oh wie heeft er een rotte mossel voor mij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neeje geen rotte mossel een ZIEKE !!!!!! :-D
HeerVoldemort
10 jaar geleden
oh...jammer ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alles wat op Internet en in de kranten staat is waar, behalve als het over mijn vakgebied (o.a. strafrecht) gaat, dan vliegen je de fabels om de oren.

Andere antwoorden (1)

Mosselen kunnen door het opnemen van giftige stoffen of algen die giftige verbindingen produceren, zelf óók zeer giftig worden. Hier hebben ze zelf tot op zekere hoogte geen last van, maar na consumptie kan de mossel schadelijk zijn - zelfs dodelijk. Dit uit zich vrij snel door de mosselen te koken met uien, deze worden dan zwart (door de giftige zwavelverbindingen), in dat geval moet men de gehele pan (inhoud dan) weggooien!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- zie antwoord hierboven van @WWDiver1 en de bevestiging van @Gabi71.