Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er al wafels, ijsjes... met stevia ipv suiker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
810
Cryofiel
11 jaar geleden
Pas op met stevia. De maximale hoeveelheid die je per dag mag binnenkrijgen, is slechts 4 mg per kilo lichaamsgewicht. Als je *overal* stevia in gebruikt, kom je makkelijk boven die maximale dagelijkse hoeveelheid uit. Je kunt jezelf beter aanwennen om te genieten van de natuurlijke smaak van voedingsmiddelen, dan heb je al die zoetstoffen niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal waar, ik las op steviaplus.be het volgende:
"Volgens berekeningen mag men dagelijks ongeveer 7,9 mg stevioside/kg lichaamsgewicht innemen. Concreet betekent dit dat iemand die 65 kg weegt, per dag 513 mg pure stevioside mag consumeren. In de praktijk is dat zo goed als onmogelijk want zelfs indien men het totale suikerverbruik per dag (een 70-tal gram) zou vervangen door stevioside, dan nog heeft men hiervoor nog geen 232 mg stevioside nodig."
Cryofiel
11 jaar geleden
Officieel is die 4 mg per kilo lichaamsgewicht per dag toch echt de limiet. Er zijn wel aanwijzingen dat die limiet zou kunnen worden verhoogd, maar de Europese voedselveiligheidsinstantie wil dat nog niet doen omdat er nog steeds twijfels zijn over de mogelijke kankerverwekkende eigenschappen van steviosiden. Dus voordat de limiet wordt verhoogd, is een hoop extra onderzoek nodig.
Ritsuka
11 jaar geleden
IJs is er volgens mij wel

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wafels met stevia heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar ijs met stevia is wel al verkrijgbaar (zie 2e en 3e bron), en ook bijvoorbeeld koekjes met stevia.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding