Wat zijn seizoensgroenten en fruit in Nederland?

Ik wil graag weten wat seizoensgroenten en fruit in Nederland zijn. Wanneer google komen er ontzettend veel resultaten naar boven, elk met zijn eigen kalender. En ze verschillen enorm van elkaar. Ik kom er geen wijs uit, want een ananas, avocado of mango groeit toch niet in Nederland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, ananas etc. zijn tropische vruchten en die vallen niet on
onder seizoen groenten. In Nederland, daar gaat het om, zijn bepaalde groentes en fruit op bepaalde momenten rijkelijk voorradig. In de winter grofweg knollen en bollen en peen en kolen en ui, in alle soorten. Meestal zijn ze dan ook het goedkoopste.
In de lente zijn bladgroentes zoals spinazie en raapstelen als eerste volop te koop ( koude grond dus niet uit de kas). In de zomer andijvie, sla, allerlei andere groentes zoals rabarber en boontjes en tomaten, dus veel kleur: rood en groen vooral. Qua fruit zie je in de lente nog niet veel maar in mei al de eerste aardbeien en frambozen en bessen en dat gaat door tot de herfst als de druiven belangrijk worden.
Nu wordt het allemaal een beetje lastig omdat we kassen hebben en daarin kan men ongeacht of er zon is of warmte of koude, allerlei gewassen telen. Van paprika's tot sla. Zelfs kasdruiven! Dat zijn dus lang niet altijd seizoen groenten/fruit. Boontjes heb je in de zomer en niet in de winter.Wat er dan toch ligt, is ingevoerd. dat kan je zo zien als je op de bordjes/etiketten kijkt in de supermarkt, boontjes komen op dit moment uit bijv. Kenia of Egypte en zijn dus geen seizoen groente!.
Kortom: wat uit Nederland komt, volop te koop is en goedkoop, dat zullen wel groentes zijn uit het seizoen. Fruit net zo.