Als in een product als plantaardige olie pindaolie/arachideolie wordt gebruikt, wordt dit dan vermeldt?

Dit ivm een pinda allergie.
Vaak staat er op een product dat het gemaakt is van plantaardige olie.
Kan ik er dan vanuit gaan dat dit GEEN pindaolie of arachideolie is?
Of hoeft men dit niet te vermelden.
Op andere producten staat namelijk wel de aanwezigheid daarvan of de aanwezigheid van mogelijke sporen daarvan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De fabrikant is bij wet verplicht op het etiket
van voedingswaren te vermelden dat producten pindanoten of sporen ervan kunnen bevatten.
Om pinda’s uit de voeding te bannen is het van het allergrootste belang de etiketten te lezen. Voedingsmiddelen met een van volgende benamingen moeten absoluut vermeden worden:
• arachide, arachidenoten, apenoten, aardnoten, grondnoten, peanut, groundnut (onder alle vormen: zaden, pasta, poeder, ...)
• pindaboter, pindakaas, peanut butter
• arachideolie
• arachidemeel
• natuurlijk aroma
• plantaardige olie (zonder precisering van de plantaardige oorsprong)
• gehydrogeneerde plantaardige olie (zonder precisering van de plantaardige oorsprong)
• vetstof/plantaardige vetstof (zonder precisering van de plantaardige oorsprong)

http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuseaction=art&art_id=5812

Bij de verwerking van pinda's tot pinda-olie worden de pinda-eiwitten die de allergische reactie veroorzaakt verwijderd. Pinda-olie (vaak ook arachide-olie genoemd) wordt vaak gebruikt als ingrediënt in plantaardige olie, als dragerstof of als emulgator in cosmetica. Studies hebben uitgewezen dat
er geen traceerbare eiwitten in de pinda-olie zitten en mensen met een pinda allergie reageerden niet op de olie. Echter, ongezuiverde olie of olie die gebruikt is om pinda's in te bakken kan wel eiwitten bevatten en moeten dus worden vermeden.

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-all15.htm

Met zoveel tegenstrijdigheden in de info zou ik het risico niet nemen.Tenzij uitdrukkelijk op het etiket wordt vermeld dat het GEEN sporen van pinda's bevat.

.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt bij
• gehydrogeneerde plantaardige olie (zonder precisering van de plantaardige oorsprong)
de toevoeging weg halen, want alle gehydrateerd olien zijn transvetten, en dus in amerika verboden, omdat ze kankerverwekkend zijn als de p. In Nederland wordt dit verbod onder druk van de producenten nog niet ingevoerd. Economische belangen wegen nu eenmaal zwaarder dan volksgezondheid.

Andere antwoorden (1)

Als plantaardige olie als ingrediënt staat aangegeven op een product, dan kan dit ook pinda olie zijn. Vaak staat er dan wel elders op het pak aangegeven dat het een bron van pinda's bevat of dat het gemaakt is in een fabriek waar ook pinda's worden verwerkt. Ik zou er niet vanuit gaan als je niets op de verpakking kan vinden dat het er dan ook niet in zit. Je kan dan ook altijd de desbetreffende consumentenlijn bellen en vragen of er ook pinda's in het product zijn verwerkt.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de meeste Europese landen is het bij wet verplicht om allergenen te vermelden op het etiket, zo ook in Nederland. Maar als het je onduidelijk is, zou ik er niet klakkeloos van uit gaan.