Nee. Je kunt beter een vloeibaar bakproduct gebruiken, bijvoorbeeld een flesje becel voor bakken of een ander merk met gouden of blauwe dop. Dat gaat heel goed. En dan gelijk gewicht aanhouden als boter of margarine.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan. Bijgaand recept is bedoeld voor mensen met een lactose intolerantie. Je moet wel een trucje met water en hogere temperatuur toepassen maar het kan wel.
paulus811
10 jaar geleden
Het kan, inderdaad, maar je kan niet zomaar boter door olie 1 op 1 vervangen.

Het belangrijkste verschil zit in het feit dat boter bevat water, en olie niet, dus als je boter vervangt door olie, dan moet je extra vocht toevoegen. Boter bevat ongeveer 16% water, dus 100 gram boter moet je vervangen door 85 ml olie en 15 ml water (dat staat gelijk aan 1 eetlepel)
Boter is vast op kamertemperatuur en olie niet, dus eenmaal je cake is afgekoeld, zal er een verschil zijn in de textuur van je cake. Je moet niet denken dat je cake met olie dan niet zal stollen of zo iets, maar je merkt wel aan de textuur dat cake gemaakt met olie smeuïger en ietsjes zachter is dan cake bereid met boter.
Last but not least, boter heeft een specifieke smaak, en die krijg je niet met olie. Daarom wordt er in het algemeen geadviseerd om boter te vervangen door neutrale olie zoals sojaolie (=slaolie), zonnebloemolie, rijstolie, druivenpitolie... Uiteraard kan je experimenteren met andere soorten die wel een smaak hebben (olijfolie, kokos, walnoot, arachide...), maar dat zal invloed hebben op de smaak.

Zelf kan ik nooit boter gebruiken voor cake of gebak, omdat thuis hebben wij een probleem met melkeiwit intolerantie,en ik heb talloze recepten waar boter staat zonder probleem gemaakt met allerlei soorten olie of margarine (let op, margarine bevat meer water en minder vet dan boter!), en het lukt altijd.

Veel bakplezier!