Hoe komt een pinda in Nederland?

Ik maak een werkstuk, maar ik ben gekomen bij een hoofdstuk waar ik niks over weet en kan vinden. Namelijk: hoe komt een pinda in Nederland: de transport.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
ronron1212
10 jaar geleden
zoek gewoon eens op pinda import

Antwoorden (2)

Die komen meestal met zeecontainers, dus op containerschepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nogal een route...

Pinda's worden geproduceerd in tropische of warme landen. De grootste exporteurs naar de EU zijn China, Argentinië en USA. Ook uit landen zoals Indonesië, Suriname of Afrikaanse landen krijgen wij pinda's.

Na de oogst worden de pinda's met tractoren naar fabrieken in de productie landen gebracht waar de eerste bewerkingen plaats vinden: sowieso schonen en drogen en dat is erg belangrijk. Pinda's kunnen heel makkelijk beschimmelen, en dat is funest, want de schimmels produceren een toxine genaamd aflatoxine, die zwaar toxisch en kankerverwekkend is. Vandaar dat gedurende de hele distributie controle van de temperatuur en vochtigheid cruciaal is.

De pinda's kunnen worden geëxporteerd heel, of gepeld, geblancheerd, geroosterd, gevliesd... dat is naar de wens van de klant, en deze verwerking kan zowel in het land van oorsprong als in NL gebeuren.
De pinda's worden altijd verpakt vervoerd, in big-bags van 600 kg of in zakken van 20-50 kg, maar nooit los in een container. De zakken worden op pallets gezet, en dan in zeecontainers geladen, zo'n 20 Tm in een standaard container.

De containers gaan naar de havens van vertrek, worden op containerschepen geladen (zo één schip kan duizenden containers vervoeren) en varen dan naar NL. Meestal is dat Rotterdam. Via Rotterdam komen meer dan de helft van alle pinda's de EU binnen!
Eenmaal daar gaan de containers van boord met kranen, worden op vrachtwagens geplaatst, en gaan naar een loods. Hier worden de containers gelost en ondergaan de pinda's de verplichte controles door de Douane en de NVWA.

Na afloop van de controles begint de distributie in NL. Grote fabrieken zoals voor pindakaas of snackbars kopen hele containers per dag, maar je hebt ook groothandelaren die een paar containers of pallets per jaar kopen.
Met vrachtwagens gaan deze dan naar andere fabrieken waar de pinda's verwerkt worden en in kleinere consumentenverpakkingen worden gedaan, en dan worden deze naar de winkels of de markt gebracht met vrachtwagens of bestelbusjes.

Zie via de link het volledige proces van maken van pindakaas.
Succes met je werkstuk!