waarom wordt geadviseerd om makreel uit plastic op te warmen?

er schijnt een ongezonde stof in te zitten die daardoor verdwijnt..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De ongezonde stof die u aanhaalt, is de bacterie Listeria.

Besmetting met de Listeria-bacterie kan ernstige gevolgen hebben, zoals hersenvliesontsteking. Bij zwangere vrouwen kan het een spontane abortus veroorzaken.
Echter: dit geldt vooral voor zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een verminderde weerstand!

Listeria komt voor in bijv voorverpakte gerookte makreel (en andere vis), maar ook filet americain en rauwmelkse kazen.
Bijzonder aan de Listeria-bacterie is namelijk dat deze zich blijft vermenigvuldigen, ook al is het product vacuüm verpakt en wordt het in de koelkast bewaard.

Listeria overleeft hoge temperaturen boven de 70 graden Celsius niet (sommige bronnen zeggen boven de 85 graden Celsius).
Koken, bakken en braden doodt dus de bacterie.

Verse makreel die vrijwel direct wordt gegeten, heeft ditzelfde risico niet.

Indien u tot de risicogroepen behoort de vacuumverpakte makreel dus goed verhitten of anders een vers visje halen bij de visboer.
Indien u niet tot de risico groepen behoort, zou het gerust kunnen deze niet verhit te eten. Let wel goed op de houdbaarheids datum.