Hoeveel hoger scoort de plofkip op welzijn dan de verrijkte kooi-kip?

In Nederland kun je (gelukkig) bijna geen 'verrijkte' kooi-eieren meer kopen. Maar als je naar plofkippen kijkt, hoeveel hoger scoren die dan op dierenwelzijn in vergelijking met verrijkte kooi-kippen, volgens onderzoekers? Of is daar nooit onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De plofkip is een beetje een mythe vind ik, niet alle slachtkuikens zakken door hun poten en zien er verschrikkelijk uit. Slachtkuikens zijn wel erg jong als ze worden geslacht, maar dat heeft ook grote voordelen (CO2, voer). Op zich is de huisvesting voor slachtkuikens niet onprettig, maar er zijn c.q. waren grote problemen met streptococcen. De vogels zijn als het ware een reservoir voor potentieel gevaarlijke bacterien. In feite is het wel een voorbijgaand probleem, door goede bedrijfhygiene toe te passen kan dat sterk verbeteren.
Over het algemeen zijn de bedrijven die dat goed doen daarom de bedrijven die groeien en is het niet zozeer een probleem waar we ons als consument druk over zouden moeten maken.
De scharrelkip die we zo graag hebben is erg schaars vergeleken met de op industriele schaal geteelde kip, vanwege de kosten, maar ook vanwege de gezondheidsproblemen. Als alle Nederlandse kippen buiten zouden lopen zou je niet weten wat je zag en microben zouden een paradijs hebben. Als je gewone beelden van een slachtkuikenbedrijf ziet zie je rustige kippen in behaaglijke en hygienische omstandigheden, die rijkelijk voer en water ter beschikking hebben. Een natuurlijk leven voor boerderijdieren is eigenlijk uitgesloten; men concentreert zich op het welzijn van de dieren.

De Nederlandse boerderij met kippen op het erf en de kippen op de Indonesisce kampong zijn voor de consument mythes;de kippen die je er nog ziet zijn er voor de hobby of voor eigen gebruik. In de praktijk hebben de dieren die je in de winkel koopt een minder natuurlijke, maar een meer aangename omgeving, mits de grenzen aan de dichtheid niet worden overschreden. In de bron wordt wat onderzoek naar dichtheid en welzijn geciteerd.