Waar moet ik op letten (zoals NVWA) bij het verkopen van zelfgemaakt slaatje?

Ik wil graag zelfgemaakte slaatje verkopen en nu vraag ik me af waar ik op moet letten (dan bedoel ik dingen als de NVWA). Het gaat hier om niet bedrijfsmatige verkoop. (Komt er op neer dat ik posters ophang en mensen bij mij kunnen bestellen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het klinkt misschien gek, maar het verstrekken van levensmiddelen aan derden in welke vorm dan ook, zelfs gratis, is een vorm van (zoals in de wet beschreven staat) "handelen in levensmiddelen", en daar gelden bepaalde regels voor.
Wat je wilt doen is een bedrijfsmatige activiteit voeren en handelen in levensmiddelen. Of je een fysieke winkel hebt of alleen handelt via Internet, of mensen komen langs bij je thuis om je slaatje op te halen, dat maakt in wettelijke zin geen verschil. Handel is handel.

Denk aan belastingtechnische kwesties, en de administratie die daarmee gepaard gaat, enz. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is sowieso verplicht.

Daarnaast heb je ook te maken met levensmiddelenwetgeving. Op het moment dat je in levensmiddelen gaat handelen (ook al bereid je niets zelf, gewoon kopen en verkopen, al is het via Internet zonder dat je het product ooit in handen krijgt), ben je aan te merken als "exploitant van een levensmiddelenbedrijf", en dan heb je bepaalde verplichtingen.
Je moet je levensmiddelenbedrijf laten registreren bij de NVWA, dat kan via Internet, op de site van de NVWA (http://www.nvwa.nl)
Je "bedrijf" (waar je werkzaam bent, dus zelfs als dit thuis is) moet op hygiënisch en bouwkundig gebied aan de normen voldoen. Je werkwijze moet hygiënisch zijn, enz… Een inspecteur van de NVWA kan in theorie op elk moment een controle uitvoeren, en zelfs als ‘het bedrijf’ je eigen huis is, mag je de toegang niet weigeren aan de inspecteur. Een inspectie kost je niets, dat is gratis… tenzij er een boete volgt, uiteraard :-(

Daarnaast moet je beschikken over een zogenaamd voedselveiligheidsplan. Dat staat ook bekend als een HACCP-plan. Je mag ook een Hygiënecode gebruiken, en dat is ook een wettelijke verplichting.

Als je je product verpakt, dan moet je dit ook voorzien van een etiket, en deze moet ook aan heel wat wettelijke eisen voldoen. Allemaal opgenomen in het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen (kan je googelen)

Uitleg hierover (en veel meer!) kan je vinden op de site van de NVWA, die belast is met het inspecteren en controleren van alle levensmiddelenbedrijven, en boetes kan uitdelen of zelfs je bedrijf sluiten als je niet aan de eisen voldoet.

In ieder geval slaatjes maken is erg risicovol omdat dit zeer bederfelijk is, en de hygiëne, temperatuur van bereiden en bewaren erg nauw luisteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Slaatjes zijn erg gevoelige producten. Levensmiddelen moet je veilig kunnen eten. Daarom is de hygiëne tijdens de gehele productie een belangrijk aandachtspunt. Evenals de controle op de grondstoffen en het logistieke proces. Het HACCP-systeem helpt hierbij. Hierin zijn de risico’s in kaart gebracht en beschrijven de individuele schakels in de productieketen hoe deze gevaren worden beheerst. De NVWA controleert op de aanwezigheid van een HACCP-systeem en de naleving ervan.

Kijk op de site voor de wetten en regelgeving.
http://www.nvwa.nl/onderwerpen/regels-voor-ondernemers-eten-en-drinken/dossier/haccp/regelgeving

Of neem contact op met de NVWA

T: 0900-03 88 (lokaal tarief)
E: info@nvwa.nl