Waarom eet ik als volwassene gerechten die ik als kind niet lustte?

Zuurkool at ik als kind beslist niet. Nu mag je me er voor wakker maken. Zo ook met olijven en tomaten.
Kan het zijn dat je smaak met je leeftijd mee verandert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het volgende heb ik gevonden:

Broccoli, spruitjes, witlof. Kinderen vinden het meestal niet zo lekker, maar de meeste volwassenen smullen er van. Raar hè? Kinderen houden meestal niet van eten dat bitter of zuur is. Dit komt omdat kinderen meer smaakpapillen hebben dan volwassenen. Ook zijn de papillen meer verspreid door de hele mond. Volwassenen hebben alleen nog smaakpapillen op hun tong. Hierdoor proeven kinderen en volwassenen dezelfde smaak anders.

Dat kinderen bitter en zuur eten niet lekker vinden, komt nog van heel vroeger. Het is een natuurlijke waarschuwing dat het eten wel eens giftig zou kunnen zijn. Onze voorouders waren al verzot op zoet en vet eten. Dat leek namelijk veilig voedsel. Pasgeboren baby's vinden daarom ook moedermelk erg lekker, ook dat is zoet en vet.

Naarmate je ouder wordt, ga je smaken dus anders proeven. Je krijgt dus echt een andere smaak! Probeer dus gerust eens in de zoveel tijd bijvoorbeeld een olijfje of een paar spruitjes. Je gaat er niet dood aan en wie weet vind je het zelf wel lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat smaken veranderen. Babyvoeding vindt je toch ook niet meer te vreten? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij kinderen moet je altijd met je lippen voelen of het (olvarit) hapje niet te heet is. Niet altijd even lekker inderdaad. Wij koken alles vers dus het is voor ons vaak nog best te eten, alleen wat flauw.
By the way: de zelfgemaakte baby broccoli-aardappelpuree-mouse is overheerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahhaha ben je gek geworden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm...babyvoeding is juist lekker!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, lekker op je brood!
Smaak kan inderdaad veranderen, soms geleidelijk aan, soms plotseling. Ook bepaalde voedingsstoffen veranderen van smaak zoals bv spruitjes, die waren vroegere bitterder dan ze nu zijn. Dat kan dus ook nog meespelen.
Sommige dingen 'leer' je eten als je ze af en toe probeert (zoals dus bv olijven) en als je volwassen bent proef je soms makkelijker dingen dan toen je klein was want toen vond je het bij voorbaat al vies.

Wat mij een keer overkomen is, heel erg vreemd.....
Ik vond pure chocolade altijd SMERIG, een jaar of vier geleden zat ik op mijn werk en kreeg ineens ontzettende zin in pure chocolade, dit gevoel bleef hangen en uit het werk ging ik boodschappen doen... voor ik het wist had ik een plak extra pure chocolade in mijn mandje liggen en sindsdien..... verslaafd!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. De smaakpapillen van kleine kinderen liggen ook verspreid over hun hele mond en keel, bij volwassenen liggen deze nog enkel op de tong. Daarom reageren kinderen ook zo anders op voedsel dan volwassenen.
De afkeer voor bitter en zuur zit daarenboven in onze genen ingebakken. Dat hebben we blijkbaar van onze voorouders: die hebben proefondervindelijk moeten vaststellen dat planten met een bittere of zure smaak meestal giftig waren. Net als wij, konden ze niet genoeg krijgen van zoet en vet, die ze als ‘veilig’ beschouwden. We vinden diezelfde reflexen al terug bij baby’s. Die zijn onmiddellijk geconditioneerd om zoete moedermelk lekker te vinden.
Ook is eten een kwestie van leren waarderen. Jong moet dus nog leren om heel veel smaken te waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je nu volledig zelf beslist wat je eet en je meer dan waarschijnlijk een leerproces doorlopen hebt qua smaak, qua cultuur en qua eetgewoonten. Smaak in se verandert niet ,wel de perceptie en het leren apprecieren van bepaalde smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al door anderen uitgelegd, houden kinderen niet van bitter.

Daarnaast is het ook zo dat bij kinderen de structuur van het voedsel belangrijker is, en bij volwassenen de smaak. Bij kleine kinderen geeft of het zacht is, taai, knapperig etc meestal de doorslag in of ze het lekker vinden; hoe ouder ze worden, hoe meer smaak gaat meespelen; tot uiteindelijk smaak de belangrijkste factor is.

Ik heb het overigens ook andersom, als kind vond ik fruit blijkbaar heel lekker, nu kan ik het echt niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien komt het ook wel omdat je van bepaalde voeding weet dat het gezond is? Dat je het daardoor meer gaat waarderen en op het laatst zelfs lekker gaat vinden? Het zal in ieder geval een kwestie van gewenning zijn. Daarom is het zo belangrijk dat je ( vooral) kleine kinderen gevarieerd eten geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje voor je geweldige foto ; je zal die meuk toch je hele leven moeten blijven eten zeg....
Smaakpapillen zijn verandert met de tijd, meer ontwikkeld of juist afgeslapt..