Wat houdt de laagste prijsgarantie bij Jumbo in?

Bij Jumbo zag ik koeken (Van Delft Dubbeldikjes code 711513309253) voor 0,99 cent, terwijl die bij EMTE voor 0,79 eurocent verkrijgbaar zijn. Ik heb dit kenbaar gemaakt en de prijs werd meteen verlaagd en ik kreeg de koeken gratis. De medewerkster zei, dat de prijs landelijk zou worden aangepast. (Ik heb dit gecontroleerd, toen ik in een andere plaats was, maar dit bleek niet het geval. Ik heb een medewerkster in die plaats gevraagd wat de laagste prijs garantie inhield. Ze zei: "als een produkt in een andere winkel in deze plaats voordeliger is, gaan wij de prijs verlagen en krijgt u het produkt gratis". Enkele weken later zag ik in mijn woonplaats weer de prijs van 0,99 cent voor het schap. Ik heb dit weer gemeld en kreeg weer de koeken gratis mee. Later zag ik dat ze de prijs nog steeds niet hadden verlaagd. Ik heb dit aangegeven en kreeg de koeken weer gratis mee.
Jumbo claimt de laagste prijsgarantie, dan moeten ze toch landelijk de prijzen aanpassen, als elders het produkt voor minder te koop is?

10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij weet het nu maar het kost waarschijnlijk meer om de prijzen landelijk aan te passen dan jou die koeken regelmatig aan jou te geven. De emte is niet zo'n grote groep dus ze zullen maar weinig mensen vinden die het opvalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovendien staat het in de regels van de laagste prijs garantie, dat dit binnen een bepaald gebied moet zijn.
http://www.jumbosupermarkten.nl/Homepage/Service/Jumbos-7-zekerheden/Euros-goedkoper/De-laagsteprijsgarantie/
joro
10 jaar geleden
Ja Crea dat weet ik, maar dit betekent dan ook, dat iedere Jumbo andere prijzen heeft, ervan uitgaande dat ze een prijs verlagen omdat een klant laat weten dat het product elders in de omgeving voordeliger is. Dus wat houdt laagsteprijsgarantie dan in, als de prijzen onderling bij de Jumbo's verschilllen?

Het beste antwoord

'De laagste prijs garantie' is een puur marketing middel van Jumbo en gebaseerd op de gemiddelde oplettendheid van hun klanten.

Het werkt als volgt: Jumbo koopt de koekjes in, net als de concurrent Emte, tegen bepaalde kwantum prijzen. Daaruit wordt een consumentenprijs berekend waarvoor het product in het schap komt te liggen.
Die prijs is een cumulatieve calculatie van alle kosten plus een opslag per eenheid.
Iedere supermarkt is vrij in het bepalen van de hoogte van de opslag per eenheid maar zal streven naar een aantrekkelijke prijsstelling.
Dus kan het gebeuren dat bij de ene supermarkt de basisprijs lager ligt dan bij de andere.

Om nu als Jumbo niet op voorhand al de mogelijke winst op dat product weg te geven en direct de prijs gelijk met die van de concurrent te maken gebruikt men de 'Laagste Prijs Garantie' , de LPG.

Jumbo speculeert er op dat slechts een klein aantal klanten dat prijsverschil zal opmerken en de garantie zal claimen. In de praktijk is dat ook zo.
Het dan gratis moeten weggeven van 'n verpakking van het product kost veel minder dan structureel de prijs te moeten verlagen.
Zo kan dus het product zonder prijswijziging verkocht blijven worden en wordt individueel aan de prijs garantie voldaan. Met als prettig bijgevolg dat Jumbo dan ook nog eens klantvriendelijker wordt bevonden.

De enige fout die door het winkelpersoneel wordt gemaakt is dat zij bij wijze van verontschuldiging aan de klant gaan meedelen dat de prijs landelijk zal worden aangepast. Dat is dus persé niet zo! en mag ook niet zo aan de klant verteld worden.
Het is zelfs niet de intentie van Jumbo om dat te doen.
Slechts in winkels waar vaak een beroep op de LPG wordt gedaan zal men de prijzen naar beneden bijstellen maar dan zodanig dat het verschil alleen nog als individuele korting hoeft worden uitbetaald. Dus prijsverschillen van enkele centen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
joro
10 jaar geleden
Uw beredenatie klopt helemaal. Vandaag was ik bij Jumbo en zag dat de prijs nog niet was aangepast! Ik heb dit aangegeven en kreeg als reactie: "wij hebben daar geen bon van en het hoofdkantoor wil het daarom niet aanpassen". Als ik een keer bij EMTE het product zou kopen en op dezelfde dag de kassabon bij Jumbo zou laten zien past Jumbo de prijs aan. Natuurlijk weet men, dat er geen klant is, die die moeite gaat doen, want hier in de stad ligt Jumbo een behoorlijk eind van EMTE af. Als ik naar EMTE ga, haal ik daar alles en dan ga ik niet daarna naar de Jumbo voor een pak gratis koekjes t.w.v. € 0,79. Die gratis koekjes zouden voor mij erg duur worden, gezien de tijd die ik ermee kwijt ben.

Andere antwoorden (2)

Nee, ze hoeven de prijs in het schap niet te verlagen. Laagste prijsgarantie houdt in dat je niet méér hoeft te betralen dan de laagste prijs. Je hebt zelf kunnen constateren dat men zich daaraan heeft gehouden. Sterker nog, je kreeg de koekjes gratis. Verder nog:
1) "een produkt in een andere winkel in deze plaats", dus zeker niet landelijk.
2) die andere winkel kan ineens weer een hogere prijs rekenen. Je kunt niet van Jumbo verwachten dat ze iedere dag alle schappen van alle supermarkten in Nederland gaan controleren wat de prijs is. Dan gaan de prijzen van Jumbo echt wel omhoog.
Een beetje eigen initiatief mag van een koper wel worden verwacht.
Reddie
10 jaar geleden
Met de laagsteprijs garantie heb je de zekerheid dat je voor een vast contract van electriciteit en gas altijd de laagste prijs betaald ten opzichte van vergelijkbare contracten van andere energieleveranciers.

Als een vergelijkbaar product bij een andere leverancier goedkoper is, krijg je het verschil, plus 50% van dit verschil, terug. Deze actie is niet bij alle energieleveranciers geldig. Dit geven wij in de energie vergelijking duidelijk aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Jumbo is geen energieleverancier, maar een supermarktketen.