Wanneer zijn de Granny Smith appels op zijn lekkerst?

Ik koop ze nog maar heel af en toe want ik vind ze namelijk niet zo knapperig als dat ze moeten zijn.. Of ligt dat aan de leverancier? (Ik koop ze doorgaans, als ik ze koop bij de AH..)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Ajah
10 jaar geleden
Je kan Granny Smith appels kopen die komen uit Europa (bv. Frankrijk) of uit Zuid Amerika (bv. Chili). De Zuid Amerikaanse zijn de lekkerste o.a. Knapperig, goede zoet-zuur balans en sappig. De Europese smaken in vergelijking tot de Zuid Amerikaanse aanzienlijk minder op de genoemde eigenschappen; niet knapperig etc. Let dus op het land van herkomst. Als de Zuid Amerikaanse ook niet lekker zijn, dan heb je een slechte leverancier c.q. groenteboer.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
AH is de beste supermarkt om appels te kopen. Zij zijn de enige supermarkt waarbij de appels in de kratten op losse bladen liggen. Bij alle andere supermarkten liggen de losse appels te hoog op elkaar gestapeld (zonder bladen er tussen) waardoor de appels beurs raken. Van de groenteboer weet ik het niet, daar kom ik nooit.

Het beste antwoord

Je moet een Granny Smith eten als hij fris groen is.
Aangezien er tegenwoordig over de hele wereld deze appels geteeld worden zijn ze in tegenstelling tot pakweg een 30-tal jaar geleden het hele jaar verkrijgbaar en kan je dus niet echt meer een exact tijdstip op het ideale moment plakken.
Waar je moet op letten als je ze koopt is dus de kleur, deze moet mooi frisgroen zijn zoals op je bijgevoegde fotootje, en ook moet je appel echt stevig aanvoelen, als je hem in je hand neemt en een klein beetje druk uitoefent mag hij niet meegeven want dan heb je een melige appel, de appel moet echt hard aanvoelen.
Bewaren doe je ze best op een koele plaats of in de groenten lade van de koelkast en ook best niet te lang (wij eten ze binnen de vier tot vijf dagen op) want dan bestaat de kans dat je appel begint uit te drogen en verlies hij weer zijn crunch.
Je moet dus even uitkijken als je ze koopt en je koopt ze dan best los en niet voorverpakt. Op deze wijze koop je geen kat in een zak (of pak) maar kun je de kwaliteit van de appels controleren.
Verder heeft het niet echt veel belang waar je ze koopt, ik heb er al gekocht in de Carrefour en in de Colruyt, op de plaatselijke markt en in het groentewinkeltje op de hoek, maar steeds los dat ik ze een voor een kan controleren en op deze wijze heb ik nog nooit een melige Granny gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Appelrassen
Appelras Plukmaand Eetbaar tot
Bramley's Seeding september maart
Elstar september december
Gloster oktober december
Granny Smith oktober/november februari

Dus tussen december en februari zijn ze op zijn lekkerst:
De appels zijn in oktober rijp om te plukken en in december zijn ze rijp voor consumptie. Ze zijn geschikt als handappel.
fremar