De Zwolse lekkernij wordt al sinds 1845 in het 'Zwolse Balletjeshuis' gebakken. Oorspronkelijk werden het "steken" genoemd. Inmiddels is het Zwolse huis nog de enige stekenbakkerij op de wereld.
Het recept is al eeuwenoud en geheim. Suiker wordt in originele koperen potten op een open vuur gekookt tot een suikerdeeg. Het deeg wordt op een met boter ingesmeerde en gekoelde tafel gegoten, waardoor een kneedbare massa ontstaat. Deze massa wordt uit elkaar getrokken, zodat er verschillende repen stekendeeg ontstaan. Deze repen worden door een wals gehaald, waarna een grote plak met kussentjes op een lopende metalen band over een lengte van 3 meter verder wordt afgekoeld om uiteindelijk als losse steek in de klaarstaande emmers te vallen.
Er zijn tegenwoordig vele smaken van te koop, waaronder pepermunt, vanille, citroen, roomboter, anijs, mokka, kaneel, honing-menthol, reine-claude, framboos en mandarijn. Maar de zwarte balletjes, gefabriceerd uit 2 soorten basterdsuiker, zijn de oorspronkelijke steken zoals deze 160 jaar geleden ook door de heer Van der Kolk werden gemaakt. De steken werden toen gebruikt om de koffie te zoeten. De steek werd achter de kies geklemd en de koffie er langs gespoeld.

De vraag is dus eigenlijk waarom de vierkante steken (klontjes dus) later balletjes als naam hebben gekregen.

Toegevoegd na 46 minuten:
Maar dat ze vierhoekig zijn komt dus doordat ze worden gestoken uit een grote plaat.
Amadea
12 jaar geleden
Waarschijnlijk waren die dingen in 1845 wel rond maar noemde ze toen klontjes en hebben dat veranderd naar balletjes en nooit meer veranderd.

Een andere mogelijkheid is de naam, Je noemt jezelf niet "het klontjeshuis" dit klink gewoon niet smakelijk.

Zoek uit wat ze nog meer hebben gemaakt en dan moet je erachter komen, als dit recept echt zo geheim is kom je er niet achter totdat je het simpelweg daar gaat vragen.

Het is een moeilijke vraag en daarom een goeie vraag, ik kan geen beter antwoord geven.