Een appel bevat het rijpingshormoon ethyleen. Als je je appel schilt, wordt er dan nog meer (of nog sneller) ethyleen geproduceerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een appel gaat niet nog meer of sneller ethyleen produceren zodra je hem schilt. Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof een appel sneller rijpt zonder schil, omdat hij bruin wordt zodra je hem te lang laat staan, maar dat is niet hetzelfde als rijpen. Het bruin worden is een ander proces dan het rijpen van fruit. Het rijpen is een proces dat wordt aangezet door ethyleen, zodat de vrucht zoet en zacht genoeg wordt om te eten. De hoeveelheid ethyleen in cellen van appels bepaald hoe snel de desbetreffende appel rijpt. Het bruin worden is een proces dat wordt veroorzaakt doordat ijzerhoudende stoffen ónder de schil oxideren als ze in aanraking met zuurstof komen. Dit gebeurt pas als je de appel scheelt, want de schil is een beschermlaagje. Grappig feitje is misschien wel, dat ze in de voedingsindustrie ethyleen-gas over vruchten heen blazen, zodat deze nog sneller rijp worden!

Volgens mij zit het alleen in de schil, dus schillen zou een averechts effect hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100