Waarom gaan op een dag niet alle klanten van een winkel op hetzelfde moment boodschappen doen?

Klanten komen altijd verspreid over de dag boodschappen doen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
omdat niet iedereen het seintje krijgt dat ze NU boodschappen moeten komen doen ;)
SimonV
10 jaar geleden
Veel klanten gaan wel op hetzelfde moment boodschappen doen: volgens mij zijn veel supermarkten drukker tussen de middag en tussen vijf en zes uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Serieuze vraag?????!!!!!

Antwoorden (3)

Omdat iedereen op een ander moment tijd heeft. De ene zit de hele dag thuis en wil smiddags lekker om 2uur zijn boodschapjes doen. De volgende gaat na werktijd, de derde net voor 3 uur als hij de kinderen ophaalt. Enz enz. Iedereen heeft een ander leven zegmaar, dus ook een andere dagindeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is heel simpel, nl een kwestie van kansberekening.

Het kan gewoon, en in theorie zal het ooit ook gebeuren als we er lang genoeg op kunnen wachten.
Er is een kans dat een willekeurig iemand vroeg in de ochtend komt, iemand anders een uur later, weer 2 anderen vroeg in de middag OF 2 mensen vroeg in de ochtend 1 wat later die ochtend, en 3 in de middag OF 3 mensen heel vroeg, 2 iets later etc etc etc

Van de voorbeelden die ik geef kun je een zowat oneindige lijst opties geven die allemaal een bepaalde kans hebben, de optie dat iedereen precies tegelijk komt is 1 van die opties uit die totale lijst opties.

Het kan dus wel, maar de kans is heel heel klein dat het gebeurt. De kans op alle opties die ik hier noem is per optie net zo klein maar omdat er zoveel opties zijn die er allemaal hetzelfde uitzien, nl dat de hele dag mensen in en uit lopen zie je dat als de enige alternatieve optie en dat is dus niet waar.

Dus het kan wel, maar de kans dat het voorkomt is misschien wel kleiner dan de kans dat je de loterij wint.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ze weten vantevoren niet wat een 'rustige tijd' is! Stel, normaalgesproken is 2 uur 's middags altijd rustig, en iedereen bedenkt tegelijk dat ze rustig naar de supermarkt willen, dus ineens komt iedereen om 2 uur 's middags. Geen grote kans, maar kan wel!
Het volgens mij niet zo dat mensen gespreid boodschappen doen, er zijn duidelijk pieken in de bezoekersaantallen, dus de vraag "waarom is dit" (dat mensen niet allemaal tegelijk komen) kan eigenlijk geen antwoord hebben.

Het is aanzienlijk drukker rond de tijd dat de scholen beginnen in de ochtend (vader/moeder brengen kind naar school en doen dan meteen wat boodschappen, je ziet veel ouders met nog niet schoolgaande kinderen in de supermarkt rond die tijd), en ook tijdens de lunch-tijd is het drukker, en dan weer vanaf ongeveer 17 uur als mensen terug komen van het werk.
Om van de zaterdag maar niet te spreken, dan is het zeer zeker veel drukker dan op dinsdagochtend 11 uur om maar wat te noemen.