Is er een oorspronkelijke relatie tussen de Oliebol en de Doughnut of Donut , en zo ja wat is de relatie?

Vaak gehoord: een oliebol is ontstaan uit het gat van de dognut. Dit heb ik nooit bevestigd kunnen krijgen. Maar is er in het ontstaan van deze Amerikaanse en Nederlandse traditionele baksels een link.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Er is een theorie dat oliebollen zijn ontstaan uit oliekoeken, en donuts werden in de 19e eeuw ook gezien uit een soort oliekoeken. Dat zou een verband kunnen zijn, maar ze hebben niet echt iets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik weet en kan nagaan is er geen enkele relatie tussen beiden.
Het enige dat beiden gemeen hebben is dat ze beiden gefrituurd worden.
Dat de oliebol is ontstaan uit de donut is een fabeltje.
Het beste bewijs daarvoor is het deeg.
Smoutebollen (ha nee, oliebollen in Nederland) worden gemaakt van een schepbaar deeg dat 1x rijst en niet te kneden is want veel te vloeibaar en donuts worden gemaakt van een vrij vast deeg dat wordt gekneed en dat 2x rijst.
Voor er nu iemand vraagt en dat gat in de donut dan?
Awel dat is er om een gelijkmatigere garing te krijgen. En heeft dus niks te maken met het maken van oliebollen.
De oorsprong van de oliebollen of smoutebollen ligt in de lage landen en hiermee bedoel ik dan Nederland en België. Ook zou de oliebol al naar gelang de bron enkele decennia tot enkel eeuwen ouder zijn dan de donut.
De oorsprong van de donut zou Duits, Oostenrijks of Zwitsers zijn afhankelijk of je het aan een Duitser (denk aan de Boule de Berlin), Oostenrijker (Oostenrijkse smaltzkügeln) of Zwitser (ook smaltzkügeln maar dan Zwitserse) vraagt.