is mijn mandarijn beschimmeld?

Het valt me op dat 9 van de 10 mandarijnen die ik eet een vacht achtige laag aan de binnenkant heeft. De laag zit aan de partjes en de draden in het midden. Het lijkt op schimmel, maar omdat het zo vaak voorkomt lijkt het me van niet. Wie weet waar ik het over heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.5K

Het beste antwoord

Als het witte draadjes zijn dan hoort het gewoon in de vrucht. Je kunt het vergelijken met de velletjes al ziet het er meer uit als een soort bontje/vachtje. Sommige rassen hebben een extra inwendig beschermlaagje, dat is dus geen schimmel maar helemaal normaal . Je kunt het gelijk met eventuele draadjes afpeuteren. Qua smaak is het niks, maar het is 100% safe.
Als er sprake is van een schimmel op mandarijnen, dan begint het meestal aan de buitenkant op één plek, die dan vreemd zacht en soma wat vochtig wordt, en daarna wit met groene schimmel laat zien,. dan is het helaas weggooien geblazen.
Maar in jouw voorbeeld is het een normale mandarijn. Vooral grote clementines ( dus die zonder pitten) hebben vaak van die draadjes en dons, vaak zit de schil ook heel los.