Ik heb veel last van mij darmen, obstipatie.Ik ben hier voor bij een osteopaat geweest en hij heeft mij aangeraden een dieet te volgen.Wat nu te eten?

Het dieet houdt in dat ik geen pasta, brood, rijst, aardappelen, melk en yoghurt meer mag. Wat blijft er over?! Ik wil het graag proberen, maar vindt het moeilijk alternatieve recepten te vinden. Vooral voor het ontbijt en de lunch gezien er weinig over blijft. Ik probeer van alles te vinden op internet maar daar lees ik steeds wat anders.

Kan iemand mij tips geven of heeft iemand er ervaring mee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Heeft de arts geen suggesties gegeven? Voor het ontbijt kun je in elk geval een omelet met groente maken. Havermoutpap gemaakt met water en gezoet met fruit kan ook (als je wel haver mag) Met de lunch kun je een gemengde salade maken, kip, tonijn of bonen met sla, tomaatjes, wat avocado etc. En je kunt ook een omelet meenemen. Toegevoegd na 1 minuut: Ik zou ook eens zoeken naar veganistische recepten, een veganist eet ook geen melk of yoghurt. Toegevoegd na 2 minuten: Groente en fruit kun je in elk geval eten. En de meeste eiwitten ook. Mag iets als quinoa wel? Dat is ook veelzijdig. Toegevoegd na 4 minuten: Glutenvrihe recepten kun je ook naar zoeken.

Volgens mij heb je het over het Paleo-dieet. Mijn collega volgt dat en haar stoelgang gaat supergoed! Hier een site met recepten, maar als je googlelt op Paleo-dieet kom je vast nog veel meer tegen! http://www.hetpaleoprincipe.nl/recepten.html

Probeer is salades en maak voor de salades zelf een dressing met als basis olijf- of zonnebloemolie.

Het is belangrijk om te zorgen dat uw ontlasting soepel blijft. Soepele, zachte ontlasting zal namelijk minder snel in de divertikels blijven hangen. Door uw ontlasting soepel te houden, kunnen ontstekingen zoveel mogelijk voorkomen worden. U kunt uw ontlasting soepel houden door onderstaande adviezen op te volgen.Er volgt nu een heel verhaal met dieetadvies. Misschien heb je hier iets aan. Sterkte.

Je zou eens kunnen vragen of je wel speltproducten mag gebruiken. Kijk maar eens op http://speltwinkel.nl/ "De voedingswaarde van tarwe, het meest gebruikte graan, bevindt zich hoofdzakelijk in de kiem en de zemel die bij het malen voor het grootste gedeelte uitgemalen en uitgezeefd worden..... Nog een nadelig aspect van tarweproducten is dat het in het lichaam een sterke stijging en daarna een sterke daling van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Eerst heeft men dus heel veel energie, maar plots zakt die energie ook helemaal weg en ervaart men een dip (en de behoefte om te 'snacken')." Verder: "Bij spelt blijven de voedingsstoffen tijdens het maalproces wel behouden. Het bloemlichaam van spelt bevat niet alleen maar gluten, zoals dat wel bij tarwe het geval is. Spelt bestaat uit een geniale mengeling van vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten, evenals een voor een graansoort hoog eiwitaandeel en rijkelijk ballaststoffen. Doordat spelt erg rijk is aan aminozuren, die in het lichaam de productie van vrolijk makende hormonen opwekken, weten we bovendien: spelt maakt gelukkig. Bovendien zijn de gluten die het spelt bevat van een andere samenstelling dan die in tarwe. Daarom is spelt, en alle producten gemaakt van speltbloem of speltmeel (zoals onze pastasoorten) veel makkelijker te verteren. Spelt zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel, waardoor men minder de behoefte heeft om tussendoortjes te eten. Door deze eigenschap is speltgraan ook bijzonder geschikt voor mensen met diabetes (suikerziekte). Spelt is dus voor zowel sporters als 'gewone mensen' een krachtige fitmaker. Daarom is speltgraan dus voor de mens zeer gezond!" Ik bestel hier altijd speltmeel, waarmee ik zelf brood bak. Ook de pasta is erg lekker. In een eerder antwoord zag ik Quinoa 'voorbij komen'; dat vind ik ook een aanrader. Wel vrij duur, maar heel erg gezond en lekker :) Kijk even op google, en je vindt enorm veel informatie. Verder zou je nog gierst kunnen proberen. Persoonlijk vind ik dat niet echt lekker, maar jij misschien wel. Succes!

Bronnen:
http://speltwinkel.nl/

Het is niet zo'n duidelijk gegeven. Waarom mag je geen brood eten? Om de tarwe? Om de gluten? Als het om de tarwe is kan je over gaan op speltbrood of maisbrood bijvoorbeeld. Als het om de gluten is kan je glutenvrijbrood kopen. Mag je geen rijst, of rijstemeel? Wat je kan doen is o.a. quinoa als alternatief voor aardappelen eten. Quinoa is een heel klein en supergezond graan. Het is ook zo klaar. Dus je zou het tussendemiddag kunnen eten met in olijfolie gebakken stukjes courgette erdoor en gebakken uitjes, paprika, of wat je maar in huis hebt om te bakken. Of andere granen, er zijn zoveel verschillende soorten. Of zoete bataten, die maak je klaar als aardappelen (heerlijk!). Melk en yoghurt zou je kunnen vervangen door provamel producten. Wij hebben hele lekkere chocoprovamel. En andere smakelijke desserts van provamelproducten. Voor melk kan je ook haverdrank drinken, of amandelmelk. Klinkt een beetje erg geitenwollen-sokkenachtig misschien ;-) maar het is heel lekker. Kortom: -het is belangrijk om aan de behandelaar te vragen waaróm je bepaalde producten niet mag. Omdat je dan ook weet welke vervangers je kan kopen. -het is aan te raden om de vervangers als een nieuw produkt te proeven en niet te vergelijken met iets waar het op lijkt. (wij hebben bij voorbeeld chocola en carobe, carobe ziet er exact uit als chocola maar smaak écht heel anders. Zo lijkt haverdrank op koeienmelk maar smaakt anders. Het zijn producten met hun eigen smaak en niet gemaakt om qua smaak op een ander product te lijken). -het is aan te raden om eens bij een Natuurvoedingswinkel om advies te vragen. Zij kunnen je ongetwijfeld verder helpen en het zal je verbazen hoeveel lekkere producten daar te koop zijn waarvan je niet wist dat ze bestonden. Succes!

Die ......"alternatieve genezer"........ heeft je gewoon wat standaard voedingsadviezen bij darmklachten gegeven zonder goed uit te leggen hoe en waarom. Niet geheel verrassend, maar dat terzijde. Melk en yoghurt bevatten lactose waar je gevoelig voor kunt zijn. Dat kun je dus proberen, maar laat dan ook alle andere lactoseproducten weg. Kaas enzo. ALLES waar melk in zit. Witmeel is een grote bekende darmverstopper ; dat kun je dus sowieso prima weglaten, zolang je het maar vervangt voor volwaardige volkorenproducten. Dus wel pasta, brood en graanproducten, maar alleen de volkorenvariant. Is sowieso uitstekend voor je darmen. Ook suiker (eigenlijk min of meer hetzelfde als witmeel) heeft een stoppend effect, dus ook dat kun je best zo veel mogelijk weglaten. Probleemloos, want het is eigenlijk niet eens een voedingsmiddel. Daarnaast mag je alle groente en fruit, met mate vlees en vis - liefst mager - en misschien nog wat extra vezelhoudende producten. Vergeet vooral ook niet heel veel water te drinken, en uiteraard geen suikerhoudende frisranken. Daarnaast is het belangrijk dat je zo veel mogelijk beweegt ; beweging is uitstekend voor een goede darmwerking. Net als het NOOIT ophouden als je aandrang voelt. Dat kan een zeer averechts effect hebben, en is niet zelden de eerste aanleiding voor het ontstaan van jarenlange darmklachten. Elke reguliere arts zal je dit trouwens ook kunnen vertellen - en je daarbij wellicht nog een middeltje kunnen voorschrijven om de ontlasting zacht te maken. Helpt dat allemaal ook op langere termijn niet, dan zal er verder gekeken moeten worden naar de oorzaak van je klachten - hoewel eerlijkheid me gebied te zeggen dat dat in de praktijk helaas niet altijd het geval is.

Ik geloof niet in alternatieve geneeswijzen, en het advies van uw osteopaat versterkt dat nog maar eens. Als u last heeft van obstipatie dient u, als u het zonder laxeermiddelen of doktersbezoek wilt afdoen, voldoende vezels te eten (die onder anderen in volkorenbrood zitten), weinig vet te eten, voldoende water te drinken en aan lichaamsbeweging te doen (bijvoorbeeld een halfuurtje hardlopen). Vezels trekken vocht aan en maken de ontlasting soepeler, waardoor deze makkelijker passeert. Bij onvoldoende vochtinname wordt de ontlasting hard en is moeilijker te mobiliseren. Vettig voedsel glijdt wat lastiger naar beneden, dus als u daar veel van eet kan dat ook problemen geven. Daarbij, wanneer u voldoende beweegt, beweegt de ontlasting ook meer. Dit wordt dan door de darmen vanzelf naar beneden vervoerd. Als u geen coeliakie of lactose-intolerantie heeft, mag u gewoon die producten eten. Blijft de obstipatie bestaan na aanpassing van uw dieet, bezoek dan de huisarts. De obstipatie kan ook door uw darmen zelf worden veroorzaakt en daarvoor is de behandeling door een bevoegd arts vereist. Voor verdere informatie kunt u hier terecht: http://www.mlds.nl/ziekten/39/verstopping-bij-volwassenen/

Dit klinkt erg zoals het aanbevolen 'dieet' dat wordt beschreven in 'De Voedselzandloper' (boek) van Kris Verburgh. Ik eet al een tijdje volgens dit boek (op een manier zoals ik me er goed bij voel, ik ben niet superstreng in dit dieet) en ik merk ontzettend veel voordelen: mijn celullite is verdwenen, mijn stoelgang is hartstikke goed nu, ik ben veel minder (snel) moe, ik ben kilo's afgevallen, mijn huid ziet er beter uit, etc. Je geeft aan niet te weten wat je nu nog kunt eten: in De Voedselzandloper worden heel veel dingen genoemd die je nog zou kunnen eten. Denk hierbij aan veel groenten, peulvruchten, fruit, noten, haver, plantaardige melk, kip, vis, etc. Voor mijn ontbijt meng ik havervlokken met biologische honing en olijfolie die ik in de oven bak. Dit eet ik dan met havermelk waar ik cacaopoeder door roer. Als lunch eet ik roggebrood, volkoren roggecrackers of maiswafels met honing/jam/pindakaas en als tussendoortje neem ik pure chocola (percentage cacao > 72%), noten of gedroogd fruit en als avondeten veel salades, groente, paddestoelen... Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes!

Het beste is om 2 dessertlepels Tarwezemelen te nemen met yoghurt dit bespoedigt de stofwisseling en heeft geen effect op je darmen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100