Ik heb veel last van mij darmen, obstipatie.Ik ben hier voor bij een osteopaat geweest en hij heeft mij aangeraden een dieet te volgen.Wat nu te eten?

Het dieet houdt in dat ik geen pasta, brood, rijst, aardappelen, melk en yoghurt meer mag. Wat blijft er over?! Ik wil het graag proberen, maar vindt het moeilijk alternatieve recepten te vinden. Vooral voor het ontbijt en de lunch gezien er weinig over blijft. Ik probeer van alles te vinden op internet maar daar lees ik steeds wat anders.

Kan iemand mij tips geven of heeft iemand er ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit nadat je het via de reguliere geneeskunst hebt geprobeerd?
Ritsuka
11 jaar geleden
Is er niet gezegd wat je wel mag eten?
Kristal
11 jaar geleden
Precies Ritsuka! Dat zou men meer moeten doen. Wij krijgen vaak in de winkel (natuurvoeding) mensen die ons vertellen wat ze niet mogen eten en verbazen ons dat er nooit ideeën gegeven worden wat ze dan wél kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle soorten groentes, fruit, noten, zaden, peulvruchten, vlees, vis, veel vleesvervangers, ei. En als je het lijstje letterlijk neemt ook alle andere granen (spelt, haver, gierst, gerst, kamut, etc.), maar ik kan me voorstellen dat die net zo goed niet mogen, maar dat hij deze niet heeft genoemd omdat ze minder bekend zijn. Je zou dat eens kunnen navragen. Het zou ook kunnen dat je geen granen mag, maar wel pseudogranen, zoals quinoa, boekweit, amaranth, wilde rijst (heet wel rijst maar is het niet).
Peulvruchten kan je goed als vervanger van graan(producten), en als pseudogranen natuurlijk ook,als die mogen.
Er zijn allerlei soorten zuivelvervangers, zoals sojamelk, sojayoghurt, sojapudding, sojaslagroom, etc. Als je wel andere granen en/of pseudogranen mag, zijn er allerlei soorten melkvervangers en zuivelvrije pudding, zoals speltmelk, havermelk, quinoamelk, sesamzaadmelk, hazelnootmelk, hazelnootpudding, haverpudding, etc.
Een deel is in supermarkten te krijgen, de rest bij biologische winkels.
Ritsuka
11 jaar geleden
Rijstmelk en amandelmelk is er ook nog.
En sojaproducten kan, maar liever met mate. Teveel soja schijnt niet zo goed voor je te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou me niet door een osteopaat laten adviseren over darmklachten en dieeten. Rugklachten alà.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij bedoelt denk ik een candida dieet.
Google maar eens op Candida.
Kristal
11 jaar geleden
Cynthiam, het is mij gewoon niet echt duidelijk waarom Noukie die genoemde producten niet mag. Vandaar dat ik adviseer om grotere duidelijkheid aan haar hulpverlener te vragen.
-----------------------------------------------------------------
Bij candida gaat het voor al om het volgende: Het aanpassen van de voeding heeft als doel de schimmel zo min mogelijk voedingsstoffen aan te bieden. Alle zoetmiddelen zijn de eerste weken verboden en dat geldt voor de eerste 30 dagen ook voor zoet smakend fruit.

Vermijd het gebruik van de volgende voedingsmiddelen:
•Producten met toegevoegde geraffineerde suikers en gist
•Alcoholhoudende dranken
•Koffie
•Chocolade en drop
•Koemelkproducten

Prima voedingsmiddelen zijn:
•Volwaardige graanproducten zoals zilvervliesrijst, volkoren brood (zuurdesem) en andere volkorenproducten.
•Verse groenten (veel rauwkost als je maag het aankan)
•Noten en peulvruchten (geen pinda's)
•Kruidentheeën
•Melkzure producten (yoghurt, biogarde, biologische karnemelk
----------------------------------------------------------------- Er zijn dus wel overlappingen maar bepaalde producten die in de candidalijst geadviseerd worden, zijn juist weer door haar behandelaar afgeraden.
Het kan dus ook heel makkelijk iets anders zijn dan candida.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon standaard richtlijnen bij obstipatie, zonder duidelijke toelichting en uitleg. Dat had de eerste de beste buurvrouw je vermoedelijk beter kunnen uitleggen.
(Dat ik het niet zo op heb met dit type artsen moge duidelijk zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd er rekening mee dat het hele circus rond candida in je lichaam een hoog zweefgehalte heeft en door de reguliere geneeskunst absoluut niet erkend wordt. Vandaar ook mijn vraag: is dit nadat je je hebt laten adviseren door een reguliere arts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een vooringenomenheid hier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
An sich niet veel anders dan wanneer ze hetzelfde 'advies' van de tandarts of de postbode had gekregen ; schoenmaker blijf bij je leest. Een osteopaat geeft manuele therapie (en of je wilt denken dat dat wat doet moet ieder voor zich uitmaken), en beoefent geen interne of algemene geneeskunde. Net als de postbode en de bakker. Of de buurvrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is, botweg, uiteindelijk gewoon geen arts. En wie geen arts is, zou ich niet met geneeskunde mogen bezighouden. In de Benelux is osteopathie dan ook, net als homeopathie, acupunctuur en chiropraxie GEEN medisch erkend beroep. In de volksmond noemen we dat kwakzalvers, of, als je er in wilt geloven, 'aternatieve geneeswijzen'. Niks vooringenomens aan ; gewoon de praktijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Osteopathie
Kristal
11 jaar geleden
Marleen, in het ziekenhuis in Leiden hebben ze vele jaren een arts in dienst gehad die aan mensen met zware spasmen accupunctuur gaf. Met geweldig resultaat. Deze mensen konden na behandeling weer een week of 3 a 6 normaal bewegen en hoefden niet meer met totaal verkrampte ledenmaten in de rolstoel. Gewoon in het ziekenhuis. Ik zag er een documentaire van en je doet de gedegen accupunctuur en deze arts toch echt zwaar tekort door het eventueel onder kwakzalverij te scharen. Daarentegen zijn er zowel artsen als andere hulpverleners die wel degenlijk onder kwakzalverij geschaard moeten worden. Ook artsen kunnen er een potje van maken.
Het is dus zaak te kijken naar de benadering en kundigheid en resultaten van behandelaars om tot een genuanceerd oordeel te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, wat ik al zei! voor-in-genomenheid! Iemand een voedingsadvies geven is heel normaal. Dat doen mensen van ongeschoold tot geschoold. Dat jij nu gelijk het woord kwakzalvers in je mond neemt zegt volgens mij meer iets voer jou dan over deze man!

Antwoorden (10)

Heeft de arts geen suggesties gegeven?

Voor het ontbijt kun je in elk geval een omelet met groente maken.
Havermoutpap gemaakt met water en gezoet met fruit kan ook (als je wel haver mag)

Met de lunch kun je een gemengde salade maken, kip, tonijn of bonen met sla, tomaatjes, wat avocado etc.
En je kunt ook een omelet meenemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou ook eens zoeken naar veganistische recepten, een veganist eet ook geen melk of yoghurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Groente en fruit kun je in elk geval eten. En de meeste eiwitten ook.
Mag iets als quinoa wel? Dat is ook veelzijdig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Glutenvrihe recepten kun je ook naar zoeken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De arts heeft als suggestie meegegeven; kip,vis, groente, fruit en havermout met Biogarde yoghurt of sojamelk mag! Nu eet ik dit al de hele week en iedere ochtend yoghurt, smiddags een salade en savonds groente met kip gaat ook vervelen. De omelet is inderdaad een goede optie voor de afwisseling!
Bedankt!
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarom mag biogarde yoghurt wel?
Je kunt in elk geval met bereidingswijze en kruiden flink varieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ritsuka: goeie suggesties: plus!
Cryofiel
11 jaar geleden
Geen gewone yoghurt, wel biogarde yoghurt... Dat klinkt inderdaad alsof er een bijgeloof achter zit. Maar wie weet is er wel een goede reden. In dat geval zou ik die graag horen.
Volgens mij heb je het over het Paleo-dieet. Mijn collega volgt dat en haar stoelgang gaat supergoed!
Hier een site met recepten, maar als je googlelt op Paleo-dieet kom je vast nog veel meer tegen!
http://www.hetpaleoprincipe.nl/recepten.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer is salades en maak voor de salades zelf een dressing met als basis olijf- of zonnebloemolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
salades! plus.
Het is belangrijk om te zorgen dat uw ontlasting soepel blijft. Soepele, zachte ontlasting zal namelijk minder snel in de divertikels blijven hangen. Door uw ontlasting soepel te houden, kunnen ontstekingen zoveel mogelijk voorkomen worden. U kunt uw ontlasting soepel houden door onderstaande adviezen op te volgen.Er volgt nu een heel verhaal met dieetadvies. Misschien heb je hier iets aan.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou eens kunnen vragen of je wel speltproducten mag gebruiken. Kijk maar eens op http://speltwinkel.nl/

"De voedingswaarde van tarwe, het meest gebruikte graan, bevindt zich hoofdzakelijk in de kiem en de zemel die bij het malen voor het grootste gedeelte uitgemalen en uitgezeefd worden.....
Nog een nadelig aspect van tarweproducten is dat het in het lichaam een sterke stijging en daarna een sterke daling van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Eerst heeft men dus heel veel energie, maar plots zakt die energie ook helemaal weg en ervaart men een dip (en de behoefte om te 'snacken')."

Verder:
"Bij spelt blijven de voedingsstoffen tijdens het maalproces wel behouden. Het bloemlichaam van spelt bevat niet alleen maar gluten, zoals dat wel bij tarwe het geval is. Spelt bestaat uit een geniale mengeling van vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten, evenals een voor een graansoort hoog eiwitaandeel en rijkelijk ballaststoffen. Doordat spelt erg rijk is aan aminozuren, die in het lichaam de productie van vrolijk makende hormonen opwekken, weten we bovendien: spelt maakt gelukkig.

Bovendien zijn de gluten die het spelt bevat van een andere samenstelling dan die in tarwe. Daarom is spelt, en alle producten gemaakt van speltbloem of speltmeel (zoals onze pastasoorten) veel makkelijker te verteren. Spelt zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel, waardoor men minder de behoefte heeft om tussendoortjes te eten. Door deze eigenschap is speltgraan ook bijzonder geschikt voor mensen met diabetes (suikerziekte). Spelt is dus voor zowel sporters als 'gewone mensen' een krachtige fitmaker.

Daarom is speltgraan dus voor de mens zeer gezond!"

Ik bestel hier altijd speltmeel, waarmee ik zelf brood bak. Ook de pasta is erg lekker.

In een eerder antwoord zag ik Quinoa 'voorbij komen'; dat vind ik ook een aanrader. Wel vrij duur, maar heel erg gezond en lekker :) Kijk even op google, en je vindt enorm veel informatie.

Verder zou je nog gierst kunnen proberen. Persoonlijk vind ik dat niet echt lekker, maar jij misschien wel. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Quinoa lijkt in aanschaf misschien wat duur maar ik gebruik zelf voor de avondmaaltijd een gevuld borrelglaasje. Dus dan is het eigenlijk weer niet duur, omdat je er maar weinig van nodig hebt.
Je voegt er twee borrelglaasjes water aan toe, laat het 5 minuten zachtjes koken, dan 10 minuten wellen en je hebt voldoende quinoa voor bij de warme maaltijd voor 1 persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu je het zo zegt, dat klopt Kristal. In verhouding is het niet zo duur als het lijkt. Bedankt voor je uitleg! Wat ik overigens nog vergat: ik spoel de Quinoa altijd af, voordat ik 'm kook. Dan is hij minder bitter. Wat ik nodig heb doe ik in een zeef en dat spoel ik onder stromend water, totdat het niet meer schuimt.
Kristal
11 jaar geleden
Graag gedaan :-) En het afspoelen, dat klopt, op de verpakking die wij verkopen staat het ook vermeld.
Het is niet zo'n duidelijk gegeven.
Waarom mag je geen brood eten? Om de tarwe? Om de gluten?
Als het om de tarwe is kan je over gaan op speltbrood of maisbrood bijvoorbeeld.
Als het om de gluten is kan je glutenvrijbrood kopen.

Mag je geen rijst, of rijstemeel?
Wat je kan doen is o.a. quinoa als alternatief voor aardappelen eten. Quinoa is een heel klein en supergezond graan. Het is ook zo klaar. Dus je zou het tussendemiddag kunnen eten met in olijfolie gebakken stukjes courgette erdoor en gebakken uitjes, paprika, of wat je maar in huis hebt om te bakken.
Of andere granen, er zijn zoveel verschillende soorten.
Of zoete bataten, die maak je klaar als aardappelen (heerlijk!).

Melk en yoghurt zou je kunnen vervangen door provamel producten. Wij hebben hele lekkere chocoprovamel. En andere smakelijke desserts van provamelproducten.
Voor melk kan je ook haverdrank drinken, of amandelmelk. Klinkt een beetje erg geitenwollen-sokkenachtig misschien ;-) maar het is heel lekker.

Kortom:
-het is belangrijk om aan de behandelaar te vragen waaróm je bepaalde producten niet mag. Omdat je dan ook weet welke vervangers je kan kopen.
-het is aan te raden om de vervangers als een nieuw produkt te proeven en niet te vergelijken met iets waar het op lijkt.
(wij hebben bij voorbeeld chocola en carobe, carobe ziet er exact uit als chocola maar smaak écht heel anders.
Zo lijkt haverdrank op koeienmelk maar smaakt anders. Het zijn producten met hun eigen smaak en niet gemaakt om qua smaak op een ander product te lijken).
-het is aan te raden om eens bij een Natuurvoedingswinkel om advies te vragen. Zij kunnen je ongetwijfeld verder helpen en het zal je verbazen hoeveel lekkere producten daar te koop zijn waarvan je niet wist dat ze bestonden.

Succes!
11 jaar geleden
Die ......"alternatieve genezer"........ heeft je gewoon wat standaard voedingsadviezen bij darmklachten gegeven zonder goed uit te leggen hoe en waarom. Niet geheel verrassend, maar dat terzijde.

Melk en yoghurt bevatten lactose waar je gevoelig voor kunt zijn. Dat kun je dus proberen, maar laat dan ook alle andere lactoseproducten weg. Kaas enzo. ALLES waar melk in zit.

Witmeel is een grote bekende darmverstopper ; dat kun je dus sowieso prima weglaten, zolang je het maar vervangt voor volwaardige volkorenproducten. Dus wel pasta, brood en graanproducten, maar alleen de volkorenvariant. Is sowieso uitstekend voor je darmen.
Ook suiker (eigenlijk min of meer hetzelfde als witmeel) heeft een stoppend effect, dus ook dat kun je best zo veel mogelijk weglaten. Probleemloos, want het is eigenlijk niet eens een voedingsmiddel.

Daarnaast mag je alle groente en fruit, met mate vlees en vis - liefst mager - en misschien nog wat extra vezelhoudende producten. Vergeet vooral ook niet heel veel water te drinken, en uiteraard geen suikerhoudende frisranken.

Daarnaast is het belangrijk dat je zo veel mogelijk beweegt ; beweging is uitstekend voor een goede darmwerking. Net als het NOOIT ophouden als je aandrang voelt. Dat kan een zeer averechts effect hebben, en is niet zelden de eerste aanleiding voor het ontstaan van jarenlange darmklachten.

Elke reguliere arts zal je dit trouwens ook kunnen vertellen - en je daarbij wellicht nog een middeltje kunnen voorschrijven om de ontlasting zacht te maken. Helpt dat allemaal ook op langere termijn niet, dan zal er verder gekeken moeten worden naar de oorzaak van je klachten - hoewel eerlijkheid me gebied te zeggen dat dat in de praktijk helaas niet altijd het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De best mogelijke uitleg: helder en uitstekend onderbouwd. Dikke plus dus. (En je verwoordt wat ik al vermoedde.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties en tips! Moet alleen eerlijk zeggen dat ik het nu helemaal niet meer weet, gezien de vele opties aan dieeeten die er zijn! Ik heb het advies opgevolgd en een mail aan de osteopaat verstuurd met de vraag meer duidelijkheid te geven!
Ik houd dit niet vol, ging gisteren bijna van mijn stokje, zo slap en licht in mn hoofd, dat kan niet goed zijn! Ik wacht even zijn mailtje af en ga er daarna ook mee langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral dat laatste lijkt me bijzonder verstandig ;)
Cryofiel
11 jaar geleden
Goed idee, Noukie! Marleen, je haalt me de woorden uit de mond!
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je heel erg slapjes bent en bijna flauwvalt, dan eet je momenteel dus echt te weinig noukie.
Ik geloof niet in alternatieve geneeswijzen, en het advies van uw osteopaat versterkt dat nog maar eens.

Als u last heeft van obstipatie dient u, als u het zonder laxeermiddelen of doktersbezoek wilt afdoen, voldoende vezels te eten (die onder anderen in volkorenbrood zitten), weinig vet te eten, voldoende water te drinken en aan lichaamsbeweging te doen (bijvoorbeeld een halfuurtje hardlopen).

Vezels trekken vocht aan en maken de ontlasting soepeler, waardoor deze makkelijker passeert. Bij onvoldoende vochtinname wordt de ontlasting hard en is moeilijker te mobiliseren. Vettig voedsel glijdt wat lastiger naar beneden, dus als u daar veel van eet kan dat ook problemen geven. Daarbij, wanneer u voldoende beweegt, beweegt de ontlasting ook meer. Dit wordt dan door de darmen vanzelf naar beneden vervoerd.

Als u geen coeliakie of lactose-intolerantie heeft, mag u gewoon die producten eten. Blijft de obstipatie bestaan na aanpassing van uw dieet, bezoek dan de huisarts. De obstipatie kan ook door uw darmen zelf worden veroorzaakt en daarvoor is de behandeling door een bevoegd arts vereist.

Voor verdere informatie kunt u hier terecht: http://www.mlds.nl/ziekten/39/verstopping-bij-volwassenen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klinkt erg zoals het aanbevolen 'dieet' dat wordt beschreven in 'De Voedselzandloper' (boek) van Kris Verburgh. Ik eet al een tijdje volgens dit boek (op een manier zoals ik me er goed bij voel, ik ben niet superstreng in dit dieet) en ik merk ontzettend veel voordelen: mijn celullite is verdwenen, mijn stoelgang is hartstikke goed nu, ik ben veel minder (snel) moe, ik ben kilo's afgevallen, mijn huid ziet er beter uit, etc.

Je geeft aan niet te weten wat je nu nog kunt eten: in De Voedselzandloper worden heel veel dingen genoemd die je nog zou kunnen eten. Denk hierbij aan veel groenten, peulvruchten, fruit, noten, haver, plantaardige melk, kip, vis, etc.

Voor mijn ontbijt meng ik havervlokken met biologische honing en olijfolie die ik in de oven bak. Dit eet ik dan met havermelk waar ik cacaopoeder door roer. Als lunch eet ik roggebrood, volkoren roggecrackers of maiswafels met honing/jam/pindakaas en als tussendoortje neem ik pure chocola (percentage cacao > 72%), noten of gedroogd fruit en als avondeten veel salades, groente, paddestoelen...

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is om 2 dessertlepels Tarwezemelen te nemen met yoghurt dit bespoedigt de stofwisseling en heeft geen effect op je darmen.