Mijn zelfgemaakte mayonaise is de dun, hoe kan dit en hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
110.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gelukt, waarschijnlijk waren er 3 problemen! De mosterd was niet op kamertemperatuur, ik klopte er te veel lucht door, en ik had er minder olie door gedaan omdat ik m niet zo vet wilde hebben. Igg bedankt foor jullie reacties!

Het beste antwoord

neem nog een eidooier klop het los en doe al kloppend de dunne mayonaise er door dan wordt het dikker zoals je de mayonaise in dikte wilt hebben

Toegevoegd na 2 minuten:
misschien heb je mosterd of citroen vergeten of te veel olie gebruikt,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien heb je te veel olie te snel toegevoegd. De mayo goed blijven kloppen en de olie in kleine beetjes toevoegen.
Kleine stukjes aardappel erdoor mixen kan helpen je mayo te binden omdat er veel zetmeel in aardappelen zit en dit werkt bindend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardappel heeft ook effect of de structuur en smaak. Ook bind het op een manier die je niet bij mayonaise wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het niet over een hele aardappel, maar over een stukje van een paar milimeter. Dit is haast niet te proeven en verandert naast binding niks aan de structuur. Het is een tip die zeker werkt.
Hallo

Heb ooit eens begrepen van een tv kok dat een lepeltje mosterd er voor zorgt dat het beter bind en dus dikker word. Gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie website van 24kitchen. ik had de uitzending van first aid kitchen toen gezien.

http://firstaidkitchen.24kitchen.nl/info-fun/de-problemen/mayonaise-en-gebakken-aardappels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je te veel azijn/citroensap gebruikt en te weinig olie. De olie verdikt namelijk de mayonaise. De goede hoeveelheden;
Heb je een staafmixer, gebruiken dan want zo gaat het perfect;
Doe in een hoge beker/mengkom 1 heel ei, 1 lepel lekkere azijn (of citroensap)1 theel. zout, flinke theel. Dyon mosterd (die is het lekkerst)en wat witte peper naar smaak. Vervolgens 250 ml. plantaardige olie (zonnebloem bijv.).
Zet de staafmixer op de bodem, zet hem aan en haal heel langzaam (in ca. 15 tellen)
de staafmixer omhoog. Klaar! Nog even proeven of je wat peper/zout moet toevoegen.
Alles moet wel op kamertemperatuur zijn !

Zonder staafmixer gaat het wat bewerkelijker. Alles goed kloppen zonder de olie en de olie dan druppelwijze toevoegen tijdens het kloppen. Anders wordt het niet goed opgenomen. Op gegeven moment kan je de olie op het laatst in een dun straaltje toevoegen als hij iets meer verzadigd raakt.
amc
11 jaar geleden
Als je mayo te dun is dan komt dit wss omdat de olie te snel aan het mengsel is toegevoegd. Om dit op te lossen, kun je de dunne mayonaise in een nieuwe kom doen, een extra eigeel toevoegen en dit goed mengen. Voeg vervolgens de dunne mayonaise langzaam toe aan het nieuwe mengsel, terwijl je blijft kloppen met de garde of mixer. Voeg de olie langzamer toe om te voorkomen dat de mayonaise te dun wordt.
een jaar geleden