Ik wil een housewarming geven maar met eten, wie weet leuke hapjes om te maken?

Leuke hapjes voor 14 mensen, wat niet teveel kost maar wel vullend is want het is een avondmaaltijd :) ik zat sowieso te denken om de bbq erbij aan te zetten maar wat is leuk?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.8K

Antwoorden (8)

Wat ik zelf altijd doe als ik veel eters heb, is tapas maken. Nu hoef je niet meteen aan allerlei spaanse hapjes te denken, want dit kun je natuurlijk geheel naar eigen smaak bepalen! Dit is veel praktischer dan zoveel eten, van hetzelfde soort maken (misschien lust niet iedereen alles?) Bij tapas kan je vis, vlees, groente enzv. gebruiken, voor elk wat wils!

Het leuke er van is, dat je niet in één keer een maaltijd naar binnen werkt, maar eigenlijk gezellig aan het "happen" en "prikken" bent, wat ook vaak langer duurt, en gezelliger is. Allemaal bakjes en bordjes op tafel, iedereen een vorkje, en prikken maar! Gegarandeerd een leuke avond.

Ik zal een voorbeeldje geven, van mijn eigen laatste eetpartijtje.

* bakje olijven, (stokbrood) en spaanse sausjes op tafel (alioli, chilli, enzv.)

* geroosterd brood, mosterdboter (zo gemaakt), plakje (spaanse) serannoham, en stukje gegrilde paprika erop

* in olie gebakken knoflookgarnaaltjes

* in olie en knoflook gebakken grove champignong

* stukjes apart gekruidde en gegrilde kipblokjes

* stukjes spaanse cherizo worst op prikkertje met stukje geitenkaas erop en een olijf. (mag ook ander kaas zijn zoals mozarella, als je niet van geitenkaas houdt)

* wraps, insmeren met knoflookboter, blaadje sla en plakje zalm er op en rollen en snijden, dan prikkertje erin.

Zo kan ik nog even doorgaan, maar ik heb de tips hier allemaal voor je.
Heel veel plezier en smakelijk!

http://www.tapas-recepten.nl/

http://www.tapasbonitas.nl/

http://www.huishoudplaza.nl/Recepten/art/1365/tapas-recepten-tips-voor-een-tapas-buffet

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is allemaal overigens makkelijk klaar te maken en snel! Je maakt tenslotte maar kleinere porties van alles. Ik begin gewoon smiddags altijd al met voorbereidingen, dan hoef je daarna alleen nog de warme hapjes te bereiden, maar dan heb je alvast wat op tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Tapas, altijd goed en voor elk wat wils! Het is leuk om ze te maken, en hoeft niet veel te kosten.
koude pasta salade
bv. macaroni salade
pak macaroni koken/koud afspoelen
300 gr.mexicaanse doperwten/mais
6 grote augurken blokjes snijden
1 1/2 rode paprika blokjes snijden
kleine blokjes salami/cervelaat
dit allemaal door elkaar mengen

op smaak brengen met een pestodressing;
6 eetl. olijfolie
2 eetl. wijnazijn
1 theelepel suiker
1 1/2 eetlepel pestopoeder
zout/ peper naar smaak
evt.sambal

of een kant en klare dressing kan ook.

erg gemakkelijk en je hebt zo een grote hoeveelheid,
lekker fris
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik maak ook weleens tapas :) hier nog een lekker en makkelijk receptje: gevulde champignons

trek of snij de steeltjes uit de champignons zodat je een klein kuiltje in de champignon hebt zitten.

versnipper de steeltjes.

maak een mengsel van philadelphia (of roomkaas als het niet light hoeft), parmezaanse kaas poeder en een klein beetje peper en zout. meng het zelf naar smaak.

vul de champignons met een beetje van het mengsel en leg er wat snippers van de steeltjes op.

Nu een poosje in de oven, beetje afhankelijk van watvoor oven je hebt maar denk een kwartier op 180-200 moet het wel doen.

nog een lekker gezond snackje:

maak een mengels van philadelphia (kan ook roomkaas zijn), verse knoflook, dille, citroensap, peper en zout.

snij strookjes wortel en komkommer af zodat ze eruit zien als stokjes. Nu kan je ze heerlijk dippen in de saus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sandwiches met lekkere saus, ham, kaas, brie, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak eens een gehaktpizza. ( ca. 20 stuks)

Je belegt een groot bakblik ca. 32 bij 39 cm. met een laag gehakt (1½ kg), gekneed met gesnipperde ui en knoflook, gehakte basilicumblaadjes, 3 witte geweekte, uitgeknepen boterhammen, 2 eieren, zout, peper en paprikapoeder. Bak hem ca. 15 min. bij 200 graden (hete lucht) of 225 graden elektrische oven en belegt hem dan met;

1 zoete ui in ringen, 3 gekleurde paprika's in blokjes.
Verhit olie en fruit de ui hierin, de paprika erbij en 4-5 min.
meebakken. Op smaak maken met zout en peper en champignons uit 1 pot (uitgelekt en gehalveerd) erdoor roeren.
150 ml. creme fraiche,250 ml. zigeunersaus, 100 ml. ketchup en 3 eetl.olie erdoorheen als saus maken.
Zet de oven op 200 graden ( hete lucht 175 graden) gas stand 3 en haal de pizza uit de oven en beleg hem met 500 gr. vleestomaten in plakjes en dan met de rest van de groenten. Giet de saus erover en bestrooi het geheel met kaas. Bak de pizza nog 1 uur. Garneer met olijven en verse basilicum.
Ziet er lekker uit en smaakt ook koud nog lekker.

Op een tafel , in blokjes gesneden, stapeltje bordjes erbij en vooral servetten niet vergeten.

een grote schaal met plakjes gekookte ham, plakjes rauwe ham, plakjes snijworst, plakjes salami ofzo. In elk geval lekkere vleeswaren, mooi neerleggen en eromheen leg je halve hardgekookte eieren en plukjes peterselie. Zet er een schaaltje remouladesaus bij.

Zet er een mandje ciabatta-, stokbrood, kaiserbroodjes etc. in elk geval lekkere broodjes bij ,alvast in plakjes gesneden. Zet er boter bij en een hoog glas met weggooi mesjes om evtl te smeren.

Zet er evtl een schaal tomatensalade bij.
Was 1 krop sla, scheur in stukjes en doe ze uitgeslingerd in een kom. Doe er 1,2 kg tomaten in partjes gesneden bij.
Maak een vinaigrette van ; 2 gesnipperde uien, 1 bosje geknipte bieslook. Roer eerst 6-7 eetl. rode wijnazijn, zout, peper, suiker. Klop dan op het laatst 6-7 eetl olie erdoor. Doe dan de uitjes en bieslook erdoorheen.
Giet dit over de sla en tomaten en meng alles.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Lijkt me ook een heerlijk recept! Ik zou de pizza dan vegetarisch maken, en er nog een lekker kaasplankje bij zetten (veel vegetariers bij mij op de feestjes..)
amc
13 jaar geleden
Er zit af en toe wel eens iemand bij die vegetarisch is. Ik zet dan ook een schaal met plakken verschillende soorten kaas erbij. Geen Franse kaas maar gewone Leidse, jonge, belegen, oude, met italiaanse kruiden enz. Leg er dan tomaten, komkommer,radijsjes bij. Het is meer broodbeleg dan toostjesbeleg, begrijp je. Ja, wat brooddeeg is ook zo gebakken en vegetarisch belegt, maar ik heb zelden vegetarische gasten dus heb ik altijd ,voor het geval dat,
een pak kleine pizza's in de vriezer. Hier is evtl. ook snel nog wat verse groenten bij gelegd voor ik ze afbak.
Dat idee van je van de bbq (of gourmetstel erbij) is een goeie! Maak er een soort buffet van, waar iedereen zelf kan pakken en bakken. Voor de vleeseters wat platgedrukt gehakt als burgers, of wat (lams) koteletjes en wat (kip) sate'tjes, met voor de eventuele vega's wat groentenburgers (van AH zijn erg lekker) en wat falafelballetjes en wat groentenspiezen (met courgette, sjalot, paprika, champignons enz). Zet er wat zelfgemaakte sauzen bij (o.a. knoflook-yoghurtsaus en een tomatensalsa). Wat lekkere stukken stokbrood erbij en een eenvoudige groene salade of zelfs een zelfgemaakte aardappelsalade en je bent klaar! Misschien nog een kaasplateau erbij, met wat lekkere wijn, en het is helemaal af, laat het feest maar beginnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet je echt eens kijken op de site www.wezooz.be daar staan hele leuke recepten op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel en erg lekker.

Gerookte zalm plakjes.
Roomkaas erop smeren.
Bieslook knippen en er overheen strooien.
Oprollen, opstijven en in rolletjes snijden.

Koud serveren.