wat is de voedingswaarde van bijenwas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
is dat eetbaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is niet eetbaar en volgens mij een onzinvraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn eerste gedachte was ook dat het een rare vraag is, omdat bijenwas niet bedoeld is om op te eten, maar het wordt wel als e-nummer gebruikt in voeding, dus in feite eten we het wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het wordt wel gegeten. Sterker nog, als je ooit een appel in de schil hebt gegeten, dikke kans dat je bijenwas hebt gegeten, en in capsules voor vitamines of medicijnen wordt ook bijeenwas gebruikt.

Antwoorden (1)

In het algemeen kan je stellen dat de voedingswaarde van bijenwas verwaarloosbaar is, maar het is zeker niet nul.

De hoofdbestandsdelen van bijenwas (bijna 80%) zijn onverteerbare esters die onaangetast je maag-darm kanaal passeren, maar rond 10-14% van bijenwas bestaat uit vrije vetzuren die althans voor een deel wel verteerbaar zijn, en dus energie opleveren.
Daarnaast bevat bijenwas ook caroteen (vandaar de gele kleur) die door je lichaam gebruikt kan worden voor het aanmaken van vitamine A. Caroteen heeft ook een effect als antioxidant.
Ongeveer 1% van bijenwas zijn alcoholen, die in principe ook opgenomen kunnen worden en dus energie opleveren.

Dit gezegd te hebben, de bijdrage van bijenwas wat calorieën betreft is echter minimaal, want de hoeveelheid bijenwas die je binnenkrijgt met je voedsel is zeer gering.
Ook de hoeveelheid caroteen is te klein om als relevant te mogen worden genoemd.
Bijenwas wordt o.a. gebruikt als glansmiddel in fruit, als additief in kauwgum of als component van gelatine capsules, en dan wordt aangeduid als E901.
De hoeveelheid die je binnenkrijgt is normaal gesproken iets van 0,1-1 gram, en als je bedenkt dat hooguit 5% van de bijenwas verteerbaar is, dan kom je tot een product dat minder dan 1 calorie oplevert. Zo goed als nul... maar toch niet nul!
Als je heel veel bijenwas eet, is dat overigens niet zo'n groot probleem. Hooguit zal dit de werking van je darmen enigszins verstoren, omdat was niet helemaal vloeibaar wordt op 37°C, en kan dus voor obstipatie zorgen.