waarom zit het meeste bier in nederland in bruine flesjes?

Grolsch bijvoorbeeld zit in groen, staat naar mijn mening veel mooier. Ook zit vrijwel elk hollands exportbiertje in een groene fles, ook in de bios krijg ik een mooi groen flesje. Waarom niet in de supermarkt? Ligt dat nog in dat er geen koelkasten bestonden en men zo het bier Koel en vooral donker kon bewaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.9K

Het beste antwoord

Een klein zoektochtje op het internet en je vindt dit artikel uit 2004

Copy/paste:

‘In sommige landen mogen bruine flesjes niet gebruikt worden voor bier’, schrijft Hubert Boxman. ‘In bijvoorbeeld Canada worden medicijnen bij de apotheker verkocht in bruine glazen flessen. Dranken moeten daarom in een andere kleur fles.’ Groen glas laat meer licht door en is daarom slechter, schrijft hij. ‘UV-straling beïnvloedt bepaalde zuren die afkomstig zijn van de bloemen van de hopplant. Daardoor ontstaat een vieze smaak, de zogenaamde “lichtsmaak”. Deze smaak wordt soms vergeleken met de geur van een stinkdier.’ Zet eens een paar weken een flesje bier in groen en bruin glas naast elkaar in het venster, suggereert Boxman. ‘Je proeft het verschil.’
Bruin glas is inderdaad beter, bevestigen brouwers. ‘Bier kan het beste zo donker mogelijk bewaard worden’, schrijft directeur Peer Swinkels van Bavaria. Maar waarom binnenlands bier in bruin glas en groen voor de export? Volgens Swinkels is het groene glas een latere ontwikkeling. ‘In Nederland gebruiken de gezamenlijke brouwers dezelfde pijpjes, zodat ze recyclebaar zijn. Bij het ontwerp van deze fles is gekozen voor bruin.’ De donkerste kleur dus. ‘In de loop der jaren is de kwaliteit van het bier zodanig verbeterd dat de brouwers ook flessen konden gaan gebruiken met een andere kleur. Bavaria en Heineken zijn daarom begonnen met het exporteren van groene flessen bier. Groen glas houdt het licht nog genoeg tegen en ziet er voor de consument iets aantrekkelijker uit’, aldus Swinkels.
Dat wordt bevestigd door het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) in Amsterdam, de brancheorganisatie van brouwers. Het CBK is de eigenaar van het ontwerp van het pijpje. ‘Het huidige pijpje stamt uit 1986, maar het eerdere ontwerp was ook al bruin’, aldus Henri Reuchlin van het CBK. Of er destijds gediscussieerd is over de kleur? Niemand kan het zich herinneren. ‘Bier zat altijd in bruin glas.’
De laatste tijd zijn er in Nederland biertjes in kleinere, groene flesjes. ‘Dat is marketing. Die kleur valt op tussen al het bruin. Het kan nu ook, want verbeteringen in logistiek maken dat het bier korter onderweg is. En bier dat gevoelig is voor licht, wordt in gesloten dozen vervoerd, aldus Reuchlin. Bijvoorbeeld die hippe biertjes in blanco fles.

http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/5853/groen-bier.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed artikel!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij een uitstekend en heel duidelijk antwoord: +

Andere antwoorden (2)

In een donkere fles is de kwaliteit van het bier beter te handhaven. Daarnaast is een groene fles duurder in de productie.

Ben het met je eens dat een groene fles mooier is dan een bruine fles.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Bruin glas geeft een betere bescherming tegen de schadelijke invloed van daglicht, apothekers stopten vroeger niet voor niets hun medicijnen in bruine glazen flessen.
Nu worden bierflessen nog zelden aan daglicht blootgesteld en vervalt die reden dan ook.
Belangrijker is de uitwisselbaarheid i.v.m. statiegeldflessen; als men statiegeldflessen in een andere kleur gaat maken zijn ze niet meer uitwisselbaar met andere merken wat de kosten flink zou opschroeven.