Biologische groenten en fruit bevatten meer vitamine C en vaak ook meer mineralen en anti-oxidanten dan gangbare. Ook bevatten ze geen resten (residuen genoemd) van bestrijdingsmiddelen en minder nitraat. Daarom zijn biologische groenten en fruit gezonder en voedzamer dan gangbare. Met name kleine kinderen kunnen beter biologische voeding eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn dan geen chemische middelen gebruikt bij het productieproces.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze zijn volgens mij inderdaad zonder chemische middel gekweekt en op een duurzame manier. Dus groen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus groen wil niet altijd zeggen het beste... Kijk maar naar kippen eieren... Sterfte onder de kippen ligt hoger bij biokippen als bij legbatterij kippen. Kwaliteit is vaak ook minder ivm ziektes en ongedierte dat buiten is.
Bij de niet-biologische akkerbouw wordt veel met chemische bestrijdingsmiddelen gespoten zodat planten onmogelijk een ziekte kunnen krijgen, zodat er geen onkruid groeit en zodat insecten geen kans maken. Bij biologische teelt wordt gebruik gemaakt van natuurlijkvriendelijke bestrijdingsmiddelen en er worden ook natuurlijke vijanden ingezet. ‘Natuurlijke vijanden’ zijn bijvoorbeeld bepaalde onschadelijke insecten (zoals lieveheersbeestjes) die de schadelijke insecten (zoals bladluizen) op eten. Om geen last van onkruid te krijgen word het met de hand of met een machine weggeschoffeld.

Verder wordt er in de biologische landbouw zonder chemisch-synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen geteeld. Ook belangrijk is dat er geen gebruik gemaakt wordt van genetische-manipulatie.

Er zijn bepaalde normen vastgesteld voor wanneer een product biologisch genoemd mag worden, deze gelden in heel de Europese Unie. Als de producten zijn goedgekeurd krijgen ze het EKO-keurmerk, dan kan je in de winkel zien wat biologisch is en dan weet je zeker dat het die kwaliteit heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uien zijn dan - net als andere biologische akkerproducten - op biologische wijze geteelt, onder bestrijdingsmiddelen of kunstmest.