Is er in Nederlandse supermarkten olijfolie te koop, die 100% olijfolie zijn?

Dus geen ander soort olie toegevoegd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer op de fles staat "Olijfolie" dan mag er wettelijk alleen maar olijfolie inzitten.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er andere olie is toegevoegd, maar dat is dan illegaal, er daar is als burger weinig tegen te doen. Bij vermoeden melden aan de Voedsel- en Warenautoriteit.
Hoofdkantoor NVWA
Catharijnesingel 59 te Utrecht Wil je méér zekerheid over de inhoud dan zou je kunnen kiezen voor biologische olijfolie. Die olie wordt nog strenger gecontroleerd, niet alleen op de originaliteit "Olijfolie staat er op dus olijfolie moet er inzitten", maar ook nog op geen-gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan het testen:
http://www.poliquingroup.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/814/Vijf_BELANGRIJKE_redenen_om_er_voor_te_zorgen_dat_.aspx?lang=NL
of doe een koelkasttest - als je je olijfolie in de koelkast zet en hij wordt niet vast, dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een mengsel van olijfolie met andere oliën.

Antwoorden (3)

Wanneer op een fles alleen olijfolie wordt vermeldt dan dient er ook alleen olijfolie in te zitten. Het is natuurlijk altijd mogelijke dat er andere olie is toegevoegd, maar dat is dan illegaal. Daar kan je als burger weinig tegen doen. Hooguit melden bij de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit.
(088) 223 33 33
Hoofdkantoor NVWA
Catharijnesingel 59 te Utrecht

Wil je helemaal op zeker spelen dan kan je ook kiezen voor biologische olijfolie.
Die wordt niet alleen gecontroleerd op of er alleen olijfolie inzit, maar ook op het niet-gebruiken van chemische bestrijdings- en conserveringsmiddelen.
Oftewel: Check, check is dubbel check.

Succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is juist. In beginsel dan. Er wordt echter meer Griekse olijfolie verkocht dan dat er wordt geproduceerd, dus.....
Olijfolie is altijd 100% olijfolie, maar de kwaliteit en smaak kan wel verschillen. Extra Vergine/Vierge olijfolie is meestal een aanduiding van wat betere kwaliteit. Dan is het koud geperst, eerste persing. Bij de mindere goedkopere kwaliteiten gaat het om geraffineerde olie. Door de hogere verhitting bij het persen is de kwaliteit minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer genoeg is dit niet waar.
http://www.outofhome-shops.nl/13185/meeste-fraude-met-olijfolie-vis-en-biologisch Ze hebben experts laten proeven en die proeven geen verschil tussen echte en nep. (daar kan ik geen linkje van vinden)
Er zijn in de supermarkt allerlei verschillende soorten waar bij de ingrediënten alleen maar olijfolie staat, dus ervan uitgaande dat ze alle ingrediënten erop hebben geschreven, zijn die er inderdaad.
Bijvoorbeeld de biologische olijfolie extra vierge van AH Puur & Eerlijk, die ik toevallig net naast me heb staan.