mogelijks wel:een juiste datum is niet te vinden.Vind wel het volgende:
De eerste eetbare chocolade zou in 1847 zijn gemaakt door de Britse Quaker Joseph Fry. De Quaker-families Fry, Cadbury en Rowntree waren twee eeuwen in de chocolade-industrie actief.
In 1879 maakte Rodolfe Lindt te Bern, Zwitserland chocolade die smolt op de tong. Hij vond het "concheren"uit, een soort verhitten en walsen van chocolade om het te verfijnen. Nadat chocolade was geconcheerd gedurende 72 uur en er cacaoboter was toegevoegd, was de originele "pure" chocolade gecreëerd. Lindt vond eveneens het recept voor fondant chocolade uit. De Zwitserse confiseur Jules Sechaud uit Montreux introduceerde een proces voor de productie van gevulde chocolade.

Toegevoegd na 1 minuut:
Marsepein kwam in de middeleeuwen vanuit het verre oosten naar Europa. In Nederland werd het populair in de zeventiende eeuw.
fremar