Griesmeel is gewoon grof gemalen graan. In Noord-Europa is dat bijna altijd tarwe. Zachte tarwe die een lichte kleur heeft.
Voor polenta wordt maïsgriesmeel gebruikt. Ook bestaat er griesmeel van spelt. Griesmeel van harde tarwe (durum) is het basisingrediënt voor couscous.

Het hangt er dus vanaf welke soort griesmeel je bedoelt waar het groeit. In Nederland is het gewoon op de tarwevelden.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Griesmeel is grof gemalen tarwe, spelt, mais of rijst.
Bronnen:
Reddie
10 jaar geleden
Gries is niet een bepaald soort graan, maar is een grove maling van tarwe, mais of een andere graansoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gries groeit niet. gries is een andere (verouderde) naam voor gemalen .
Het is dus grofgemalen tarwe , of een andere graansoort
anneliez
10 jaar geleden
Griesmeelpudding met rodebessensaus
Griesmeel is grof gemalen tarwe, spelt, mais of rijst. Na het malen kan het maalsel gepoetst (gereinigd) worden (hiervoor bestaan speciale griesmeelpoetsmachines), waarbij de zemelen met behulp van een luchtstroom verwijderd worden en het griesmeel overblijft.
Griezen hebben de volgende grootte:
grove gries (600–1000 µm)
middelfijne gries (475–600 µm)
fijne gries (300–475 µm)
Het Nederlandse griesmeel wordt gemaakt van gewone tarwe en is na het poetsen wit van kleur. Deze soort wordt traditioneel vooral in Noordwest-Europa gegeten, waar dit graan groeit.
Het griesmeel dat rond de Middellandse Zee wordt geproduceerd is van durum (Triticum durum) en is wat geler van kleur. Dit griesmeel wordt zowel grof als fijner gemalen verkocht.
Ook grofgemalen maïsmeel en rijstmeel, en zelfs gerstemeel kan griesmeel genoemd worden.
Het woord griesmeel of gries komt van het Hoogduitse woord Griessmehl, wat grofkorrelig meel betekent. Het griesmeel (van durumtarwe) wordt hier ook wel verkocht als semolina (Italiaans) of semoule (Frans). Het is in Turkse en Marokkaanse winkels verkrijgbaar onder de namen irmik (Turks) of smida (Arabisch).[4]
Tarwegriesmeel wordt in Nederland vooral gebruikt voor het maken van griesmeelpap en griesmeelpudding. Deze gerechten worden vaak als oer-Nederlands beschouwd maar worden, met regionale varianten, in heel Noordwest-Europa gegeten. Zo doen ze er in Scandinavië besjes bij en in Nederland soms grof gemalen amandelen. Minder bekend is het recept waarbij in plakken gesneden (restjes) griesmeelpap in de koekenpan wordt gebakken. Dit gerecht wordt daarna overgoten met stroop of ranja.
De griesmeel van durumtarwe wordt gebruikt om te bakken: in brood, koekjes (Harsha of halva bijvoorbeeld), cakes etc. Ook veel pasta wordt van de fijnste variant van (durum)griesmeel gemaakt, net als de tarwegnocchi.[5] Voor het maken van de Noord-Afrikaanse couscous wordt (durum)griesmeel gebruikt en ook voor de in West-Afrika bekende fufu wordt, als er geen cassavebloem voorhanden is, soms griesmeel van durumtarwe gebruikt.
Griesmeel van maïs wordt in de Verenigde Staten onder andere gebruikt in pap.
In Nederland groeit gries dus gewoon op de tarwevelden.