zitter er calorieen in zout?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
kierkegaard47
10 jaar geleden
Nee. Zout is een mineraal (natriumchloride); er zit in zout niets waaruit het lichaam door middel van verbranding energie kan winnen (of op kan slaan) . Zout heeft natuurlijk wèl invloed op zaken als bloeddruk en dergelijke, maar dat is wat anders.

Antwoorden (1)

Nee. Zout is een mineraal (natriumchloride); er zit in zout niets waaruit het lichaam door middel van verbranding energie kan winnen (of op kan slaan) .

Zout heeft natuurlijk wèl invloed op zaken als bloeddruk en dergelijke, maar dat is wat anders.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Over zout en bloeddruk gesproken: er zijn een paar foutjes gemaakt.
1e De proeven zijn gedaan met zéér zoutgevoelige ratten.
2e Men is vergeten de dosis bij ratten om te rekenen naar dosis bij mensen. Omgerekend moet een mens ca een pond zout per dag eten om hoge bloeddruk te krijgen.
Bron: "Lexicon van wijdverbreide misverstanden over voedsel" van Pollmer en Warmuth, p.297
kierkegaard47
10 jaar geleden
O, interessant! Zelf heb ik ook last van hoge bloeddruk dus het is nog direct relevant voor mij ook. (Heb me trouwens nooit echt in de mechanismen ervan verdiept verder). Van 1\) kan ik me nog voorstellen dat dat niet goed opgemerkt is tijdens -of na- het experiment, maar als 2) echt waar is, lijkt me dat ronduit knullig, een elementaire blunder.
SimonV
10 jaar geleden
Interessant, maar dit dan?
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=56 Of wordt dit een nieuwe "Goeie Vraag"?