Kibbeling is door de manier van bereiden vooral een vette snack.

Het programma "Keuringsdienst van Waarden" deed onderzoek naar kibbeling en kwam tot de volgende conclusies:
Kibbeling is een oud woord dat van betekenis veranderde. Het was vis waar de visboer blokjes van sneed om te bakken. Kibeling was ooit het beetje vlees van de kop van een kabeljauw. In Noorwegen nog altijd een begeerde lekkernij. Maar er zijn niet genoeg kabeljauwkoppen meer. Daarom wordt kibbeling in Nederland van alle vis gemaakt die toevallig langskomt. Ook van koolvis, ook van wijting (die gaf je vroeger aan de kat), ook van goedkope vis uit verre landen.

Over de gezondheid van kibbeling zegt het voedingscentrum het volgende:
Vissticks, een lekkerbekje, kibbeling of gefrituurde inktvis zijn vooral vet door de manier waarop ze zijn bereid. Ze bevatten maar weinig EPA en DHA (=gezonde visvetzuren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Echte kibbeling wordt gemaakt van stukjes kabeljauw en kabeljauw is een hele gezonde vis. Maar ook van andere witte vissoorten wordt kibbeling gemaakt, b.v. wijting. Vis is altijd gezond, maar natuurlijk met mate want kibbeling wordt gefrituurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal zijn het stukjes afval!
Soms bij de betere visboer krijg je echte kabeljauw.
Maar het word altijd in olie gebakken, dus is al snel niet gezond meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het blijft een gefrituurde snack, waar je met mate van moet genieten.
maar de kwaliteit verschilt per kraam of winkel enorm.
het loont om links en rechts eens te keuren, want je hebt ook strak gefrituurde, niet al te vette kibbeling mmmm :)
14 jaar geleden
Als je goede kibbeling heb (kabeljauw gebakken!!!! dus niet gefrituurd) dan is het een goede en lekkere manier om vis te bakken. Helaas krijg je tegenwoordig nog zelden kabeljauw en wordt de vis door een vies papje gehaald en gefrituurd in vies vet.

Dus ga op zoek naar een goede viszaak waar ze nog liefde vol met vis om ga of bak lekker zelf verse kibbeling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kibbeling waren vroeger de wangetjes en de keeltjes van de kabeljauw. Dunne plakjes vis. De kop van een gemiddelde kabeljauw is behoorlijk groot zodat de wangetjes werden weggesneden. Er is overigens niks mis met wijting. De fijnste lekkerbek wordt gebakken van een hele van graten ontdane wijting. Wanneer de vis wordt doorgehaald in een dunne doorhaalvloeistof en in schone olie op de juiste temperatuur wordt gebakken dan is er niet veel mis mee.... maar voor alles geldt....... met mate in olie gebakken producten eten.