Hoe werkt een snelkookpan?

Een eerder gestelde vraag op de site was: hoe werkt een tefal snelkookpan?

Hier heb ik geen afdoend antwoord uit kunnen halen.

Wat gebeurt er in zo'n pan, en waardoor is het eten sneller klaar?
En is zo'n pan gevaarlijk, kan-ie ontpfoffen als de druk te hoog wordt?

Dank voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Poet
10 jaar geleden
De temp wordt ongeveer 115 graden ipv 100 vanwege de extra druk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is 122 graden. Zie link van mariejose.

Het beste antwoord

De laatste jaren is de snelkookpan in Nederland steeds minder populair geworden. Dit heeft onder andere te maken met onze veranderde eetgewoontes.

Hoe werkt het?

De snelkookpan wordt ook wel ‘hogedrukpan’ genoemd en is een afgesloten pan waarin producten onder hoge druk worden gekookt. De temperatuur loopt op tot boven de 100 graden Celsius waardoor de gerechten eerder klaar zijn.

Waar er tientallen jaren geleden nog stevige kost op tafel kwam die een lange bereidingstijd nodig had, zien we tegenwoordig steeds meer ‘lichtere’ kost op tafel komen zoals pasta’s, salades en vis. Deze gerechten vergen een korte bereidingstijd wat tegenwoordig voor veel mensen een must is!

Waar gebruik je de snelkookpan dan eigenlijk voor?

Wij gebruiken onze snelkookpan regelmatig om de allerlekkerste zelfgemaakte fond in te maken en verwerken deze vervolgens in diverse stoofgerechten zoals dit verrukkelijke stoofvlees of gebruiken de fond als basis voor soepen en sauzen. Door de hoge druk wordt de smaak van de fond nog intenser en de fond is veel sneller klaar dan wanneer je het zou maken in een normale pan. Natuurlijk blijft de snelkookpan ook erg handig om gerechten zoals bijvoorbeeld draadjesvlees, stoofvlees of erwtensoep in te maken.

Is een snelkookpan niet gevaarlijk?

De snelkookpan van tegenwoordig moet voldoen aan strenge veiligheidseisen en is dus veilig te gebruiken, mits je je aan de gebruiksaanwijzing houdt natuurlijk. De pannen zijn voorzien van drukregelaar waardoor de pan nooit teveel druk kan opbouwen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Hier vind je nog een antwoord over de werking van een snelkookpan:

http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/74667-de-snelkookpan-ofwel-hogedrukpan.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doordat de pan goed is afgesloten ontstaat er bij het koken een hoger druk in de pan, daardoor moet de temperatuur van het water hoger worden voordat het gaat koken.
Door die hogere temperatuur is je eten sneller klaar.

Bij een goed werkende pan zal het veiligheidsventiel voorkomen dat de druk te hoog wordt en er een onveilige situatie zou kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar...ik kan dus alleen maar stoven, of koken in de pan, of is er ook een manier om te bakken?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat zou een snelbakpan zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook ideaal! zwart van buiten, rood van binnen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je er iets in wil bakken, moet je het eerst aanbraden zonder druk op de pan, zodat het een bak-randje krijgt. Daarna kun je het onder druk verder gaar laten worden. Zo doe je dat b.v. met stoofvlees: eerst bruin braden zonder hoge druk deksel, dan gaar laten worden met het deksel er op.