Hoe kan het dat iedereen vitamines zo belangrijk lijkt vinden? En is het terecht?

En dat terwijl er helemaal geen wetenschappelijke onderbouwing of bewijs voor is. Een tijd terug heb ik veel zitten zoeken naar bewijs voor bepaalde vitamines, maar ik kom niet verder dan het voorkomen van deficiëntieziektes. En ik ken werkelijk niemand met scheurbuik, beriberi of pellagra.

Alleen vitamine D schijnen we vaak een tekort van te hebben. Foliumzuur heeft een effect. En B12 bij langdurig veganist zijn. Maar ook dat zijn uitzonderlijke gevallen (niet buiten komen, zwangerschap en langdurig veganist zijn). Verder zijn het alleen ernstig zieke mensen met ernstige stofwisselingsproblemen.

Waar komt dat geloof (kan het niet anders noemen) vandaan?

PS: kom aub niet met links van verkopers van supplementen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

onze 'gewone' voeding is dermate dat suppletie nodig lijkt. idd: er is geen wetenschappelijk bewijs voor. toch is een all-in vitaminesupplement zeker in de maanden met de 'R' geen overbodige luxe,
en wat dacht je van mensen met gezichts- en lichaamsbedekkende kleding hier, die hebben wat je zegt vaak chronisch vit D gebrek.
ikzelf gebruik spaarzaam vitaminesuppletie ondanks de chronische beperkingen en het 50-plus-zijn. ik kom niet aan met verkoopsites etc. maar desgewenst weet ik wel een heel goede.
ps: mijn moeder at niet goed, heeft suiker etc. bij bloedonderzoek had ze vit b-12 tekort, foliumzuur en ijzer tekort. inmiddels weer aangevuld, duurt zo'n 6 weken. vitaminentekort -zeker bij ouderen- komt vaker voor dan we denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen maar vitamine D? Dan kun je beter een lager gedoseerde vitamine supplement gebruiken. Vitamines werken synergetisch, alleen 1 vitamine slikken kan nadelig werken zie link over vitamine D. Vetoplosbare vitamine zoals D dien je met voldoende vet inname te eten anders wordt en bijna niet opgenomen http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/voldoende-magnesium-nodig-voor-opname-vitamine-d
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te lezen heb je wel wat verstand van vitamine en mineralen. Als jij denkt dat je genoeg en een evenwichtig inname van vitamine binnenkrijgt dan zou ik zeggen waarom dan nog je vraag? Maar ik neem aan dat je geen 5 ug vitamine D extra erbij slikt? Dat zijn zulke weinige hoeveelheden daar hoef je idd geen extra magnesium voor te slikken. 5 ug is echt belachelijk weinig en de aanbevolen dagelijkse hoeveelhied is zwaar naar beneden gesteld en achterhaald, bijvoorbeeld vitamine C 6o miligram ja daar krijg je net geen scheurbuik van. Vitamines werken wel energetisch dus je kunt beter vitamines samen innemen, dan wel via gezond voedsel of via supplementen. Maar goed jouw vraag moet eigenlijk zijn, heb ik extra vitamine nodig of krijg ik genoeg dagelijks binnen via mijn voeding?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
""Maargoed ik denk dat je wel de vraag indirect hebt beantwoord. Iedereen blaat verkopers van natuurgeneesmiddelen en natuurtherapieën na"" Als je hier alleen maar je vooroordeel bevestigd wilt zien? Dan rest mij niks anders te zeggen, dat je het hartstikke bij het rechte eind hebt!
Zolang je gevarieerd eet, krijg je normaal gesproken genoeg vitamines binnen. Vandaar dat scheurbuik nu geen ziekte meer is die nog veel voor zal komen. Maar de producenten verkopen graag, dus die zullen altijd zeggen dat supplementen heel belangrijk zijn, en omdat niemand er op aangekeken wilt worden dat bv de kinderen iets te kort komen worden ze gekocht. En voor de volwassenen: iedereen wil gezond oud worden, gaat er dan vanuit: beter nu nemen als later spijt hebben dat ik het niet genomen heb, het zal geen kwaad kunnen.

In het kort waar het vandaan komt: De angst van de mens om iets niet goed te doen, en daardoor ooit kwalen te krijgen
11 jaar geleden
De reden dat jij niemand kent met scheurbuik is dat iedereen die je kent voldoende vitamine C binnenkrijgt.

Korsakov komt wel degelijk voor en wordt veroorzaakt door vitamine B12 tekorten.

Het is geen kwestie van geloof, er bestaat echt een aantal stoffen die we wel nodig hebben, maar onvoldoende zelf kunnen aanmaken.

De gigantische dikke pillen met alle vitamines 100% ADH zijn voor een groot deel ingredient voor dure urine, is dat misschien waar je op doelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooropgesteld: ik ben geen specialist en diepgaande kenner van orthomoleculaire voeding.
Wat ik daarvan weet is, dat de producten die we eten, in vergelijking met vroeger, veel minder vitamines, mineralen etc. bevatten, o.a. vanwege andere manieren van produceren.
Daarbij eten we hier over het algemeen en generaliserend geschreven, enorm veel producten, waar ons lijf (vrijwel)niks aan heeft. Denk dan aan allerlei verpakte producten, chips, snoep, frisdrank etc.
Verder hebben vele ziektes invloed op de opname van vitamines, evenals bijvoorbeeld roken en medicijngebruik.
Dit zouden o.a. de belangrijkste redenen zijn, dat we zouden moeten aanvullen met pillen.

Onderstaand wat info over orthomoleculaire voeding:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthomoleculaire_geneeskunde

De wetenschap is verdeeld over de effecten, maar als ik bovenstaande redenen lees, dan vind ik zelf het gebruik van vitaminesupplementen terecht (enneh: geen link van verkopers van supplementen ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit lichamelijke klachten blijkt vaak dat je gebrek hebt aan bepaalde vitamines, voeg je deze toe aan het lichaam worden de klachten minder. Ligt wel aan wat voor klachten je hebt, en we weten welke vitamines we nodig hebben. Ik had een tekort aan vitamine B, deze genomen en de klachten zijn een stuk minder al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je nogal algemene vraag is moeilijk een even algemeen antwoord te geven. Ik denk dat veel mensen de officiële aanbevelingen niet vertrouwen en te meer omdat ze weten dat ze op punten afwijken van die aanbevelingen. Je oppert zelf al dat een tekort aan vit. D, foliumzuur en B12 niet zelden is en daar kun je K zeker aan toevoegen, al is dat vooral bij zuigelingen. Dat scheurbuik, scorbutus, tegenwoordig niet voorkomt is betrekkelijk, althans, dat vind ik. De fatale vorm komt niet voor bij een volwaardig dieet maar veel ziekten zijn wel (mede) het gevolg van ontstekingen die tegengegaan kunnen worden met ontstekingsremmers, zoals vitamine C. Dit gegeven wordt ondersteund door het gegeven dat de gunstige uitwerking op hartziekte, hoewel marginaal, niet door het cholesterolverlagende effect wordt veroorzaakt maar door ontstekingsremming.

Ik denk dat je de uitgangspunten van officiële instanties, zoals het Voedingscentrum in aanmerking moet nemen om het nut van extra vitamines (en andere micronutriënten) te kunnen beoordelen. Als je onder volwaardige voeding verstaat dat je niet ziek mag worden als direct gevolg van je voedingspatroon dan zeg je iets anders dan dat je er gezond door moet blijven. Ons moderne voedsel is veelal ontdaan van een aantal stoffen die we hard nodig hebben om gezond te blijven. Zeker omdat het vrijwel niemand lukt om een optimaal voedingspatroon te volgen lopen we een grote kans op tekorten. Die hoeven zich niet direct te uiten in ziekten maar op termijn kunnen die tekorten zich wel (eerder) uiten in vooral degeneratieve processen.

Toegevoegd na 10 uur:
..het cholesterolverlagende effect van statines..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had de verkeerde link geplaatst. Voor vitamine C kun je prima bij de HEMA terecht maar je kunt ook her en der ascorbinezuurpoeder bestellen per kilo.