Hoeveel bouwstoffen heb je op een dag nodig?

Dat moeten we weten voor een bio opdracht, alleen kunnen we het nergens vinden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Bedoel je proteïne oftewel eiwitten? Die worden soms bouwstoffen genoemd. Als dat is wat je bedoelt: Het is afhankelijk van allerlei factoren, zoals lichaamsgewicht, leeftijd en sport. Als algemene richtlijn houden we in Nederland aan: 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag. Dus een gemiddeld persoon die 60 kilo weegt, heeft per dag ongeveer 48 gram eiwit nodig.

Je kunt het lichaam als een boekhouder benaderen. Belangrijkste posten zijn het verlies aan stikstof uit afgebroken eiwit, dat met de urine verdwijnt en overige organische stof dat met de ademhaling verdwijnt in de vorm van CO2. De bronnen daarvoor zitten in het voedsel. Ook wat water betreft heb je een verlies in de vorm van urine, ademhaling, zweet en poep. De bouwstoffen zitten in het voedsel en ruwweg haal je de stikstof uit eiwitten en de overige koolstof uit eiwitten, vetten en koolhydraten. Het overschot wordt vastgelegd in het lichaam en noem je groei. Om te weten hoeveel je precies nodig hebt, moet je weten wat je verbruikt. Belangrijk bij het verlies aan CO2 zijn je gewicht en je activiteiten. Ook het stikstofverlies hangt af van je activiteiten, maar je kunt ook vaak stikstof gaan vasleggen als je spieren gaan groeien door de training. Bodybuilders hebben daardoor een grote hehoefte aan eiwitten. Voor je energieverbruik zonder dat je lichaam iets doet (een soort theoretisch minimum) zijn vaste waarden, het hangt af van je lichaamsgewicht, leeftijd en lichaamssamenstelling. Tel daar 20 tot 50% bij op en je hebt ongeveer wat je aan energie en koolstof nodig hebt. De behoefte aan eiwitten kun je uitrekenen door de eiwitten voor groei plus de eiwitten voor turnover (verlies in de urine is daar maatgevend voor). Bij zoogdieren worden eiwitten voortdurend afgebroken en weer in elkaar gezet. In principe zijn de waarden voor al deze grootheden wel te vinden/schatten in een fysiologiehandboek (humane voeding fysiologie boek googelen). Op internet is het erg lastig zoeken vanwege de commerciele belangen bij voeding en fitness. Ik zou even een standaardmens bedenken ( jijzelf) gewicht, lichaamssamenstelling, activiteitpatroon, leeftijd en geslacht bepalen dan welke aannames je mag doen. Je kunt overigens voor elke atoom een balans maken en voor energie. In de praktijk, is het vaak: C, N, H, O, P, Ca, Na, K , Fe, ongeveer in volgorde van belangrijkheid. De meeste gegevens zijn energiebalans (calorieen) dat komt dacht ik ook redelijk overeen met koolstof als het dieet niet enorm vetrijk is. Een waterbalans kan ook nog zinvol zijn, maar door afgifte van H2, CH4 en opname van O2 is het geen sluitende balans.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100