Welke voedsel combinaties leiden tot meer eiwit opname in het lichaam.

Ik weet dat als je bijvoorbeeld rijst met pindasaus eet je lichaam makkelijker en sneller het eiwit opneemt uit het voedsel,
Ik heb al wat combinaties, maar weet iemand nog meer combinaties van voedsel waardoor je lichaam meer eiwit opneemt.
p.s ik hoef niet te weten in welke voedsel veel eiwit zit,en ook niet over eiwit shakes,ik zoek alleen naar voedselcombinaties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Wie vegetarisch eet , doet er goed aan eiwitrijke peulvruchten met granen te combineren.
Bijvoorbeeld: erwtensoep met roggebrood
De granen bevatten stoffen die opname van de eiwitten bevorderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het, eerlijk gezegd, nogal een verschil maken of je vraag uit vegetarische of uit krachtsportoverwegingen voortkomt. Voor beide invalshoeken geldt dat het belangrijk is om in de eerste plaat te letten op de essentiële (lichaamseigen) aminozuren. Niet-vegetariërs krijgen die dagelijks makkelijk binnen met normale porties vlees(-waren) vis en kaas. Vegetariërs die wel melkproducten, kaas en eieren eten komen over het algemeen ook goed aan hun trekken. Veganisten en vegetariërs die zo min mogelijk dierlijke voedsel willen eten doen er inderdaad goed aan om uitgekookt te combineren.

Planten bevatten niet alle essentiële aminozuren in voldoende mate. Door twee verschillende soorten plantaardige producten te combineren, zoals bijvoorbeeld maïs en granen met bonen, vergroot je de biologische waarde oftewel het percentage bruikbaar eiwit voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord,daarom een + voor de moeite,mijn reden voor deze vraag heeft echter niks met vegetarisch of krachtsport te maken.
ik weet een paar combinaties met voedsel die als je ze samen eet meer eiwitten leveren dan als je ze niet samen eet.
maar zou graag wat meer combinaties willen weten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk en dank voor je support. Ik heb een paar flinke periodes, ettelijke jaren, in mijn leven vegetarisch gegeten. Dat is prima te doen als je eieren, kaas en andere melkproducten eet. Verder heb ik nooit zo op combinaties gelet maar bruine bonen met rijst (is een liedje over van Max Woiski) en de volkoren boterham met kaas zijn voor mij absolute toppers als gerechten die essentiële eiwitten leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook plantaardige producten die wel alle aminozuren bevatten en die dus niet gecombineerd hoeven te worden, zoals tofu, pintobonen en linzen.