Kan je de kcal van een recept berekenen?

Ik vroeg me af, kan je de kcal van een recept dat je BAKT in de oven, dus bijvoorbeeld van koekies, cake, taart oid. berekenen door alleen ingrediënten bij elkaar op te tellen?
(dus stel je bakt koek en dat bestaat uit 100 gram boter + 100 gram bloem.. tel je dat bij elkaar op, en als je dan bijv 10 gelijke koekjes heb, dan weet je ongeveer dat het totaal kcal van boter + bloem: 10 dat dat de kcal van 1 koekje is?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

Je neemt alle ingredienten, en die vul je in op een site waar je kcal kan tellen (zijn er veel online beschikbaar, ik gebruik zelf www.cronometer.com
Daar zit een speciale recepten pagina. Je vult in hoeveel gram je van alles hebt, je krijgt het totaal te zien (totale recept is zoveel gram, en zoveel kcal)
en dan kun je dus na die tijd gewoon kijken hoeveel 1 koekje weegt, en dan weet je precies hoeveel kcal het is.

Het bakken heeft geen invloed op de kcal, of het effect is echt minimaal.
Geniet ervan :)
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank!

Andere antwoorden (2)

Als je koekjes maakt van alleen bloem & boter wil ik ze liever niet proeven ;).

Maar calorieën 'verdampen' of nemen niet toe in de oven, dus als je het op deze manier berekend en alle koekjes echt even groot zijn kan je het aantal calorieën berekenen per koekje. Als je volgens een pakje (van Dhr. oetker o.i.d.) staat er meestal ook op hoeveel calorieën er in het eindresultaat zitten dus na toevoeging van boter etc.

En als je je zorgen maakt om het aantal calorieën dat je eet kun je beter helemaal niet aan bakken van taarten/koekjes beginnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt beter het totaal van alle ingredienten berekenen en delen door het aantal koekjes dat je uiteindelijk hebt gebakken
Haal je een koejesrecept van ah dan staan de kcal per portie erbij vermeld ,wel zo handig