Een bekende van mij heeft 15 pizza's besteld voor iemand anders. Diegene zat niet op deze pizza's te wachten en heeft de pizzaman weggestuurd.

De pizzeria klaagt mijn bekende nu aan tenzij hij deze pizza's betaald. In hoeverre is dit strafrechtelijk mogelijk?

Graag geen antwoorden dat het een misselijke streek is daar is hij zelf nu ook al wel achter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K
Annswers
13 jaar geleden
Ik was benieuwd, hoe weten ze wie er besteld heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een misselijke streek!

Het beste antwoord

Dit is geen strafrechtelijk, maar een civielrechtelijk probleem. De bekende heeft een overeenkomst gesloten met de pizzaman voor de levering van de 15 pizza's. Nu hij de pizza's niet kon leveren klaagt hij terecht bij de bekende en wil hij een schadevergoeding. De bekende verweert zich door te zeggen dat hij de overeenkomst niet voor zichzelf afsloot maar als vertegenwoordiger voor iemand anders. Dat zal de pizzaman in beginsel niet uitmaken. De bekende sloot de overeenkomst en moet zorgen voor de nakoming daarvan, althans voor de betaling. Als de bekende kan aantonen dat hij dit deed voor iemand anders, kan de bekende de schade weer verhalen op die ander. De pizzaman heeft dus groot gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Besteld is besteld laat hij ze gewoon betalen. De pizzaman zal aangiften doen dus want die is ze geld kwijt en moet ook werken om zijn geld te verdienen
13 jaar geleden
niet de meeste pizzeria's vragen altijd een telefoonnummer en als je die niet wilt geven worden er geen pizza's bezorgt zeker geen 15 stuks
ze bellen altijd op dat nummer terug om te checken
mijn zoon heeft 2 jaar bezorgt en heeft dit nog nooit meegemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je mondeling (telefonisch) overeenkomt dat er goederen geleverd worden tegen een bepaalde vergoeding, dan is dat een rechtsgeldige overeenkomst. Waar je dat laat bezorgen maakt dan niet uit.

Als je vriend dit heeft gedaan, en hij is blijkbaar te achterhalen via zijn telefoonnummer, dan zit er eigenlijk niets anders op dan te gaan betalen. En daar bovenop excuses aanbieden...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik denk dat de pizzabakker de verkeerde aanklaagt, het moet niet zo moeilijk zijn om aan te tonen dat jou bekende niet gebeld heeft om pizza's te bestellen.
Aan de hand van zijn belgegevens is dit best te achterhalen, op deze manier is het ook te achterhalen wie deze pizza's dan wel besteld heeft.

ps, toch een misselijke streek ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees nog eens opnieuw, zijn bekende heeft dat dus WEL gedaan, de lutser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, je hebt gelijk, ik heb het niet goed gelezen....zondag he..in dat geval wordt de bekende terecht aangeklaagd, had hij maar niet zo stom moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn min.
zo kan de pizza boer overal wel gaan aanbellen met de kreet "betalen of ik ga aangifte doen"

die bekende van je moet nooit of ter nimmer betalen want hij heeft simpelweg niets besteld.
de pizzeria is in gebreken gebleven om ,middels een telefoonnummer , de bestelling te bevestigen .
en hebben dus ,logisch, geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees nog eens opnieuw, zijn bekende heeft dat dus WEL gedaan, de lutser.
Natuurlijk is dat mogelijk, de pizzeria heeft nu kosten gemaakt voor niks. Die pizza's kunnen ze nu weggooien en die pizzakoerier heeft voor niks gereden. Als die bekende slim is dan betaald hij gewoon, anders kan dit heel vervelend worden voor hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me een uitgemaakte zaak,dat jouw bekende dat euri's gaat kosten. Niet misselijk,maar uitermate dom en ondoordacht. Eigenlijk zou hij ze achter elkaar op moeten eten!