Als je gekookte aardappelen hebt in de koelkast 2/3 dagen, hoe kun je daar het beste aardappelpuree van maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het wel te eten, om van gekookte aardappelen, die 2 dagen in koeling gestaan hebben nog puree van te maken.

Antwoorden (5)

Fijnstampen, beetje kokend water erdoor en langzaam roerend opwarmend. Zo klaar.

Sommige mensen doen het met een scheut melk erdoor om het wat romiger te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het dan nog wel te eten ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor. Lekker warm maken. Je kun het ook met bouillon aanmaken. Zelf gooi ik er maggi doorheen voor wat pittiger smaak. Of geraspte kaas, lekker hoor, en dan met spinazie. Ook prop ik het in mijn slagroomspuit met kartelpunt om er zo mooie rondjes op het bord mee te maken. Met google ook veel info over aardappelpuree, het maken en recepten.
Als de aardappelen goed afgedekt zijn geweest, kan het nog wel. Prak ze fijn, zet op het vuur (niet te hoog), voeg wat melk en een klontje boter of margarine toe, goed roeren, eventueel nog wat kruiden toevoegen (zoals bijvoorbeeld een klein snufje nootmuskaat of net wat jezelf lekker vindt) et voilà.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stop alles in Tupperware dus het kan wel een week staan :) Ik zou melk koken, door de aardappels stampen, met zout en een beetje vloeibare boter. Je kunt er evt nog tuinkruiden door doen of creme fraiche.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aardappelen door een pureeknijper verwerken en daarna met een scheutje melk, een klont boter, wat zout en peper en nootmuskaat voorzichtig mengen en in de magnetron verwarmen geeft nog het beste resultaat maar de kans is groot dat het toch iets heeft van behangstijfsel. Fatsoenlijke puree maak je op bovenstaande wijze (zonder de magnetronsessie) van vers gekookte aardappelen. Roeren, mixen en iedere andere bewerking maakt plaksel van het zetmeel, dus die moet je zoveel mogelijk trachten te vermijden. Je kunt m.i. die aardappels beter bakken of er aardappelkoekjes of iets dergelijks van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn idee, puree maak je van vers gekookte aardappelen, koude zijn goed voor een huzarensalade of om te bakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, huzarensalade is ook een alternatief.
Op de gemakkelijke manier: Lekker stampen samen met een kop bouillon van tablet, bijvoorbeeld vegetarische bouillontabletten van de reformzaak. Als het je niet uitmaakt of er smaakversterkers of andere kunstmatige smaken in zitten, probeer het dan eens met een cup-a-soup naar smaak, bijvoorbeeld Asperge doet het erg goed door de gekookte aardappelen. Of voor 'puree-met-een-Balkan-twist: met een kop Hongaarse Goulash.
Maar als je niks wilt van deze kunstmatige smaken en toevoegingen, doe het dan op de manier die Kees hierboven zegt..