Zijn Pringles gezonder dan andere chips?

Pringles hebben een andere structuur dan andere chips. Ze zijn van aardappel (zetmeel) gemaakt, terwijl de 'reguliere' chips in feite 'gefrituurde' aardappelen zijn.

Maar zijn Pringles nou ook gezonder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Nee, dit merk chips is niet gezonder dan andere chips. De bereiding en samenstelling kunnen onderling afwijken. Milligrammen of grammen van een stofje meer of minder maken het product niet gezonder. Elke chips bevat veel vet, zout en kilocalorieen.
Een portie pringles is niet gezonder dan een ander merk chips.

Toegevoegd na 2 minuten:
pringles is een aardappelzetmeelproduct, ook gefrituurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk niet veel Prinles bevatten ong.Pringles natural 522kcl/100gr
Gewone chips ong:545kcl/100gr.

Toegevoegd na 19 uur:
Pringles is een chipsmerk, oorspronkelijk van Procter & Gamble.

Het verscheen op de Amerikaanse markt in 1967 (als "Pringle's") en in 2000 op de Nederlandse. De chips zelf worden ook "Pringles" genoemd (als meervoud van "Pringle"): een metonymie.

De chips worden voor de Europese markt geproduceerd in Mechelen.

Pringles hebben een vorm die lijkt op die van aardappelchips maar ze worden, net als veel andere chips, gemaakt door aardappelpuree met een vorm samen te persen. Ze worden verpakt in een kartonnen koker. Pringles hebben hun bekendheid deels te danken aan hun uitzonderlijke (zadelvormige) hyperbolische paraboloïde-vorm.
Sinds 2006 zijn er ook Pringles Delight met 33% minder vet .

. Hoe Pringles worden gemaakt.
Eerst worden aardappelen van zeer hoge kwaliteit geselecteerd. Da! n worden ze geschild en in stukjes gesneden. Daarna worden ze gekookt als dat gedaan is worden ze gepureerd. Daarna voegen ze nog plantaardige olie toe. Dan wordt het zachter. Als dat gedaan is worden ze gedroogd. Vervolgens wordt er nog maïsmeel, tarwezetmeel en suikers toegevoegd.

Het deeg wordt dan uitgerold en de vormen worden dan uitgesneden. Daarna worden de deeglapjes heel kort op een hele hoge temperatuur gebakken in plantaardige olie. Door dit speciale bakproces worden ze mooi glad, een mooie kleur en worden ze niet vet.

Na dat proces worden ze mooi op een rij geplaatst en kunnen ze gekruid worden.
Na het kruiden worden de Pringles in de koker geschoven en worden ze luchtdicht verpakt. Daar door zijn ze 15 maanden houdbaar.

Toegevoegd na 19 uur:
Per 100 gram:
Eiwitten: 4.5g
Koolhydraten: 48g
Waarvan suikers: 0.82g
Vetten: 38g
Waarvan verzadigde vetzuren:13g
Voedingsvezels: 3.5g
Natrium: 0.54g
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was er niet een bepaalde stof die bij frituren aangemaakt wordt, welke in bepaalde mate schadelijk zou zijn? Misschien dat iemand weet wat ik bedoel. Ik weet natuurlijk niet of die stof wel of niet in Pringles voorkomt. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat de vrager dat misschien bedoelt, sowieso is frituren op onjuiste manier mogelijk "kankerverwekkend". Ah (5 min later..) Chips en patat
Wanneer koolhydraatrijke producten langdurig worden verhit kan de stof acrylamide ontstaan. Vooral chips en patat bevatten relatief veel acrylamide. Mogelijk is ook acrylamide kankerverwekkend voor de mens. We moeten dus eerst weten hoe Pringles gemaakt worden, maar ik neem aan dat die ook verhit worden. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kanker.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Calorieën zijn maar één aspect van of iets gezond is of niet, en dat iets veel calorieën bevat is in Nederland voor veel mensen een negatief aspect, maar niet voor iedereen.
fremar
10 jaar geleden
Ja,ze worden ook verhit:zie bijwerking van mijn antwoord.