Zijn conserveringsmiddelen in levensmiddelen wel echt nodig?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik begrijp dat hiermee produkten langer houdbaar zijn, maar eigenlijk zou de consument bewuster moeten inkopen. Even een stom voorbeeld, Ajvar, een paprikapuree, geen conserveringsmiddelen en toch zeker een jaar houdbaar, hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

We vinden het tegenwoordig heel normaal, om in de supermarkt mango's te zien uit Ghana, avocado's uit Israel, ananas en pomelos uit Thailand, en ga zo maar door. Nu zou er eigenlijk aan fruit alleen seizoensfruit moeten liggen : appels, peren, pruimen, bramen - die groeien hier, en kunnen één dag na de pluk in de winkel liggen.
Sommige vruchten zijn door hun schil beter instaat een reis per schip te doorstaan : sinaasappelen en bananen.
Dus die zijn ook zonder conserveringsmiddelen bij ons te komen.

Door de kassen kunnen we het hele jaar door groenten verbouwen, die eigenlijk niet passen in de tijd van groene, rode en witte kool, spruitjes, noten, uien...

Maar we willen nou eenmaal álles kunnen kiezen, dus zullen sommige dingen bespoten moeten worden.

Alles wat niet als conserven in potjes en blikken wordt gestopt, zal ook wat conserveringsmiddelen nodig hebben. Je wilt tenslotte niet een pot pindakaas in 3 dagen op moeten eten....

Maar alles, wat over een jaar nog eetbaar is aan koekjes, chips en cakejes ed. kan je natuurlijk laten staan....Je schrijft : eigenlijk zou de consument bewuster moeten inkopen. Maar dat kán 'de' consument ook.
Het staat tenslotte overal op, dus als je niet klakkeloos van alles in je winkelmandje gooit, kan je veel conserveringsmiddelen voorkomen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij worden kolen en uien normaal geteeld in de volle grond en in koelcellen bewaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik ook : dit is de tijd van de oogst van kolen en uien, maar niet van bijv. asperges - dat komt dan uit de kassen

Andere antwoorden (3)

Ja want anders zijn ze bijna niet houdbaar.
12 jaar geleden
Conserveringsmiddelen zijn er om de houdbaarheid van een product te vergroten. Als deze niet gebruikt worden, bederfd het eten sneller, waardoor je snel dingen weg moet gooien. Hoe meer e weggooit, hoe meer verspilling er is, want al die weggegooide producten moeten wel verwerkt worden! En het is erg vervelend om telkens weer nieuw eten te moeten kopen, omdat je het een dag te lang hebt laten staan. Conserveringsmddelen zijn niet nodig, wel zijn ze heel handig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een deel hebben we het zelf in de hand gewerkt

Niemand wil tegenwoordig appels kopen met een paar plekjes, verkleurd vlees of groente met een paar slappe blaadjes.

Het moet er allemaal piekfijn uitzien.

sommige levensmiddelen zijn redelijk houdbaar zonder veel toevoegingen, dingen die veel alcohol bevatten of stijf staan van de suiker bijv, daar kunnen bijna geen bacterieen of schimmels in groeien.

Maar een pak melk, dat bederft heel snel, en in de koelkast kan het iets langer mee.

En veel levensmiddelen die buiten de koelkast houdbaar zijn bevatten toch wat conserveringsmiddelen, gewoon om te zorgen dat ze langer meegaan EN er beter uit blijven zien.

Maar ik denk zelf dat het tegenwoordig toch al weer beter is dan 30-40 jaar geleden. Toen werd helemaal alles ondergespoten en aangevuld met van alles en nog wat. Nu gebeurt het met meer beleid EN het moet op het etiket staan dus je kunt op zoek naar eten ZONDER toevoegingen

Vooral in natuurwinkels doen ze daar veel aan
amigo
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord!